Debatt

Rebellmammorna: Öppet brev till klimatministern

I dag överlämnade Rebellmammorna ett öppet brev till Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari när hon gjorde sitt första besök vid Naturvårdsverket. Läs brevet i sin helhet nedan.

”Vårt brev till dig är en del av en strid ström av kritik mot regeringens politik”, skriver Rebellmammorna. Foto: Pontus Lundahl/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Bästa Romina Pourmokhtari!

Vi skriver till dig i dag som oroade och engagerade mammor, far- och mormödrar, fastrar och mostrar. Vår rörelse, Rebellmammorna, bildades kort innan senaste riksdagsvalet, som i sin tur ledde till Tidöavtalet samt att du blev den yngsta ministern i Sveriges historia.

Samtliga skribenter

Rebellmammorna:

Sara Sundell

Gunilla Berglund

Ragnhild Stamsäter

Inger Brosdotter

Elin Olson Wincent

Åsa Sohlgren

Tatjana Boric-Persson

Matilda Bergström

Katarina Nywall

Kajsa Pålsson

Karin Sandén

Bodil Tengblad

Elena Taubert

Maria Olausson

Aline Anckarman

Brigitta Henriksson

Cecilia Carlsson

Inger Huggare

Vår rörelse har vuxit snabbt och finns nu i minst 20 länder. Tillsammans drivs vi av en gemensam önskan om att visa att det finns en vuxenvärld som inte kommer ge upp kampen för ett hållbart samhälle. Vi enas i en övertygelse om att vägra titta bort eller ge upp, utan istället göra allt vi kan.

Dagens barn och kommande generationer får betala ett fruktansvärt pris för den politik som förs i dag, klimatministern.

Fruktansvärt pris

I dag besöker du Naturvårdsverket, en myndighet som just nu, i krisens tid, håller på att varsla tio procent av sin personal. Tyvärr är det här ett mönster. Länsstyrelsernas anslag till naturvård halveras. Miljödepartementet är nedlagt. MSB:s anslag för klimatanpassning har kapats med en tredjedel. Arbetet med de globala målen för ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet i Agenda 2030 monteras systematiskt ned. Allt av din SD-styrda regering. Klimatförändringarna går rasande fort, och även om de flesta dödsfall sker i mindre priviligerade delar av världen, så blir effekterna alltmer påtagliga i Sverige. Dagens barn och kommande generationer får betala ett fruktansvärt pris för den politik som förs idag, klimatministern.

Vi ser hur du i SVT:s program 30-minuter i nedsättande ordalag talar om de som står med "plakat och skriker". Det är ett ynkligt sätt att beskriva en folkrörelse, och medan vi tar illa upp, så kan vi också kanske förstå. Kanhända är det strategiskt klokt att distansera sig från demonstrerande mödrar när du ska sitta vid förhandlingsborden. Men klimatministern, miljön, klimatet och rättvisan tycks idag förlora närapå varje politisk prioriteringsstrid! Mer skog ska huggas ned, bränslepriserna sänkas. Tåget får mindre pengar, flyget mer. Konsumtionen ska öka, köttproduktionen likaså.

Att fördröja klimatmål är klimatförnekelse

I en demokrati gäller folkets vilja och folket har röstat på partier som lovat att sänka bränslepriserna. Ja, så är det. Men folket röstade också på partier som sade sig stå bakom våra klimatmål, klimatlagar och Parisavtalet. De tre senaste årens COP-möten har understrukit vikten av kraftiga utsläppsminskningar innan 2030. Hälften av den tid som finns kvar tills dess vill du nu utreda vad som ska göras på klimatområdet, medan er politik leder till höjda utsläpp. I nuvarande takt är hela den utsläppsbudget som Parisavtalet givit oss slut kring 2030. Att fördröja på klimatområdet är vår tids motsvarighet till klimatförnekelse - en våldshandling mot de mest utsatta, mot våra små och mot de som kommer efter oss.

Vårt brev till dig är en del av en strid ström av kritik mot regeringens politik. Vi förstår att du befinner dig i en tuff position – våra mödrahjärtan slår även för dig. Men vi kräver nu av dig, klimatministern, att du talar klarspråk om den klimatkris vi befinner oss i. Ditt förminskande av situationens allvar och vilka åtgärder som krävs duger inte. En färsk vetenskaplig global enkätstudie med nära 130 000 svarande visar att 69 procent är villiga att bidra med en procent av sin inkomst till klimatet, 86 procent står bakom klimatpositiva sociala normer och 89 procent kräver ökat politiskt agerande i frågan. Folket vill!

Vi uppmanar dig nu att agera kraftfullt och skyndsamt, för en bred palett av tomma ord räddar inte våran jord. I dag krävs handlingar drivna av mod och kärlek för att göra det omöjliga och rädda allt vi håller kärt.

Är du med oss, klimatministern?

Nämnda personer

Romina Pourmokhtari

Klimat- och miljöminister (L)
Studier i statsvetenskap (Uppsala uni.)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget