Universitetens expansion utmanar studenter och lärare

De senaste 20 åren har antalet studenter vid de svenska lärosätena fördubblats – hur påverkar det kvaliteten på utbildningen? I en ny rapport undersöker tre forskare övergången från elituniversitet till massuniversitet. ”Det uppstår en väldigt pressad arbetssituation”, säger en av rapportförfattarna.

Nästan 80 procent av KTH-studenterna har högskoleutbildade föräldrar. ”Vi riktar
resurserna mot de lärosäten där de privilegierade och gynnade redan finns”, säger Douglas Brommesson, en av forskarna bakom den nya SNS-rapporten.
Nästan 80 procent av KTH-studenterna har högskoleutbildade föräldrar. ”Vi riktar resurserna mot de lärosäten där de privilegierade och gynnade redan finns”, säger Douglas Brommesson, en av forskarna bakom den nya SNS-rapporten.Foto: Veronica Johansson/SvD/TT
Albin Bohlin

Det är Studieförbundet näringsliv och samhälle (SNS) som har beställt rapporten ”Massuniversitetets utmaningar för kvaliteten på högre utbildning” där forskare jämfört olika lärosäten för att studera skillnader i studentunderlag, skillnader i förutsättningar för undervisning och slutligen hur det påverkar utbildningens kvalitet.

Rapportförfattarna

Douglas Brommesson, professor i statsvetenskap vid Linnéuniversitetet

Sofia Nordmark, universitetslektor i socialt arbete vid Linköpings universitet

Jörgen Ödalen, docent i statsvetenskap vid Mälardalens universitet och Uppsala universitet

På 1950-talet fanns det ungefär 1 200 lärare och 12 000 studenter vid svenska högskolor – 2013 har antalet ökat kraftigt till 31 000 lärare och 350 000 studenter. Det innebär inte enbart ett ökat antal studerande, utan även en större bredd.

– Studentpopulationen har förändrats. Den är större och mer heterogen. Heterogeniteten slår igenom tydligare vid de yngre lärosätena som har studenter med ett lägre genomsnittligt meritvärde och som i högre utsträckning kommer från hem med lägre studievana och därmed är mindre marinerade i akademiska normer, säger Douglas Brommesson, professor i statsvetenskap vid Linnéuniversitetet, som är en av rapportförfattarna.

Douglas Brommesson
Douglas Brommesson Foto: Linnéuniversitetet

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här.
0:000:00