Rapport: Regeringens budskap om skolans digitalisering skapar osäkerhet

Samtidigt som en ny digitaliseringsstrategi för skolan är på ingång, vill regeringen att fokus framöver ska ligga på tryckta läromedel. Dubbeltydigheten riskerar att skapa en osäkerhet och hotar utvecklingen av digitala läromedel framöver, enligt en ny rapport från branschorganisationen Swedish Edtech Industry.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Rebecka Prahl

Enligt branschorganisationens årliga rapport är många företag oroliga över politiska beslut, ”den polariserade debatten om digitalisering i skolan” och fokus på tryckta läromedel.  

Man skriver att ”dubbeltydiga budskap skapar osäkerhet på skolorna och riskerar att hindra digital utveckling och investeringar i digitala läromedel och lärresurser”. 

Jannie Jeppesen är vd för Swedish Edtech Industry.

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00