Debatt

Post- och telestyrelsen: Så ska framtidens postservice se ut

För att postmottagare ska kunna ta emot större postförsändelser och paket närmare sina hem så behövs det fler rymliga och säkra postanordningar än vad som finns i dag. Det skriver, Dan Sjöblom, generaldirektör Post- och telestyrelsen, och Emma Maraschin, chef enhet för postfrågor Post- och telestyrelsen.

Det behövs regler för utdelning av post som möjliggör en utdelning anpassad efter användarnas behov, skriver debattörerna.
Det behövs regler för utdelning av post som möjliggör en utdelning anpassad efter användarnas behov, skriver debattörerna.Foto: Janerik Henriksson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Sedan år 2000 har antalet skickade brev mer än halverats. Samtidigt e-handlar vi allt mer och förväntar oss att få varor levererade i närheten av våra hem när det passar oss och på sätt som vi kan påverka. Det behövs regler för utdelning av post som möjliggör en utdelning anpassad efter användarnas behov.

En hållbar posttjänst

Den samhällsomfattande posttjänsten säkerställer att en tjänst ska finnas i hela landet som är av god kvalitet och som innebär att alla användare kan ta emot postförsändelser och till rimliga priser för befordran skicka sådana försändelser. Det är viktigt att postutdelningen inom den samhällsomfattande posttjänsten är hållbar ur ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt perspektiv.

Post- och telestyrelsen (PTS) har presenterat föreslagna regler som tydliggör var och hur den som utsetts att tillhandahålla den samhällsomfattande posttjänsten ska dela ut postförsändelser och vilken lägsta servicenivå i fråga om postutdelning som ska upprätthållas. På så sätt kan PTS få bättre förutsättningar att utöva tillsyn över hur postutdelning sker.

PTS föreslår att tillhandahållaren av den samhällsomfattande posttjänsten, Postnord, får möjlighet att anvisa en ny plats för postanordning högst 200 meter från postmottagarens adressplats. Det kan jämföras med att boende i flerbostadshus i många fall behöver ta sig till en tvättstuga som ligger en liten bit bort från bostaden när de behöver tvätta eller gå till ett garage i närheten när de vill använda bilen.

Hämta post på ny plats

De som på grund av ålder eller funktionshinder inte har möjlighet att hämta posten på den nya platsen kommer fortsatt att kunna få den utdelad vid dörren till bostaden. PTS regler kommer inte innebära att boende utanför tätort, som i dag kan ha långt till postanordningen, får ett längre avstånd än i dag.

PTS föreslår att tillhandahållaren av den samhällsomfattande posttjänsten, Postnord, får möjlighet att anvisa en ny plats för postanordning högst 200 meter från postmottagarens adressplats.

För att postmottagare ska kunna ta emot större postförsändelser och paket närmare sina hem så behövs det fler rymliga och säkra postanordningar än vad som finns i dag. Dessa behöver sättas upp så att de möjliggör trafiksäkra leveranser. Genom PTS föreslagna regler möjliggörs sådana lösningar.

Det är inte fritt fram för tillhandahållaren att anvisa en plats för postanordning hur som helst. PTS föreslår regler om samråd som tillhandahållaren ska genomföra med postmottagare och andra berörda inför föreslagna förändringar. PTS vill säkerställa process där tillhandahållaren bättre tar hänsyn till de behov som postmottagarna har.

Förändrade behov

Den samhällsomfattande posttjänsten är i dag självfinansierad. Någon ersättning från staten lämnas inte för tillhandahållandet av den. Samhällets behov av posttjänster förändras och det är därför rimligt att PTS ger tillhandahållaren förutsättningar att anpassa sin verksamhet därefter. För att tjänsten även i framtiden ska kunna vara ekonomiskt hållbar behöver tillhandahållaren tillåtas genomföra vissa effektiviseringar.

Vi rör oss i riktning mot ett allt mer digitaliserat samhälle. Utvecklingen behöver ske utan att grupper som av olika skäl inte kan delta i det digitala samhället utestängs. Den nya regleringen ger förutsättningar för en mer flexibel post- och paketutdelning. Samtidigt skyddar den dem som bor på landsbygden från serviceförsämringar och säkerställer att postmottagare eller de som har särskilda behov får tillgång till anpassad postservice.

Nämnda personer

Dan Sjöblom

Generaldirektör Post- och telestyrelsen
Jurist (Stockholms uni., 1991)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00