Parkeringsförbud av elsparkcyklar möter mothugg: ”Behövs både piska och morot”
Regeringen föreslår parkeringsförbud av elsparkcyklar på gång- och cykelbanor. Förslaget välkomnas överlag, men kritiseras av vissa remissinstanser för att riskera att skapa överfulla cykelställ och en minskande attraktionskraft för färdmedlet.
Foto: Christine Olsson/TT

Anton Storm
PraktikantHyrbara elsparkcyklar har fått kritik en längre tid för att ta upp utrymme på gång- och cykelbanor. I Sverige, men också i andra delar av världen. För Sveriges del kan kritiken innebära en ny lag om parkeringsförbud på gång- och cykelbanor.
Företagen som hyr ut elsparkcyklar har redan en del regleringar att förhålla sig till i Sverige. Bland annat finns en hastighetsbegränsning på 20 kilometer i timmen, samt kör- och parkeringsfria zooner som styrs med geostaket. Men promemorian som nu varit ute på remiss föreslår ännu skarpare lagar mot elsparkcyklarna.
I exempelvis Danmark hade myndigheterna liknande problem med elsparkcyklar. Förra året tog Köpenhamn tillfälligt bort elsparkcyklarna från all kommunal mark och i år infördes hjälmkrav som ett försök att minska trafikskadorna som ökat i och med introduktionen av elsparkcyklar.