Ny strategi för utrikeshandel ska stärka svenska företag – och Sveriges säkerhet

En ny utrikeshandelsstrategi ska stärka svensk export och närvaro på internationella marknader. Den ska genomsyra arbetet på alla departement. ”Alla andra länder gör så här. Vill vi att Sverige ska vara framgångsrikt så måste vi också göra det”, säger bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M).

I många av de stora affärerna så säljer man inte bara en produkt – man gör affärer med ett land, sade Johan Forssell (M) till Altinget, när han tillsammans med Mats Persson (L) och Erik Slottner (KD) presenterade den nya strategin för utrikeshandel. <br>
I många av de stora affärerna så säljer man inte bara en produkt – man gör affärer med ett land, sade Johan Forssell (M) till Altinget, när han tillsammans med Mats Persson (L) och Erik Slottner (KD) presenterade den nya strategin för utrikeshandel.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Anders Gustafsson

Strategin har tre övergripande målsättningar, som ska vara uppnådda 2030 och utvärderas 2026. Delmålen är sammanlagt ett 70-tal. 

I det andra målet pekar regeringen ut att det behövs ett effektivare stöd till små och medelstora företags export och internationalisering. Tillväxtmarknader i Asien ska bli föremål för en särskild satsning.

Moderaterna är traditionellt frihandelsvänner. Känns det inte paradoxalt att lägga fram politiska förslag om var företag ska investera?

Altinget logoArbetsmarknad
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget arbetsmarknad får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00