Debatt

Nu förverkligar vi löftet och sänker reduktionsplikten

Att få till en sänkning av drivmedelspriserna är en viktig del i en effektiv inflationsbekämpning. Men framför allt bidrar det till att ge hushållen mer i plånboken och ett större handlingsutrymme, skriver Edward Riedl (M), ordförande i finansutskottet.

Socialdemokraterna har skrikit högt i opposition men inte velat ta ansvar för den tidigare förda politiken. Enligt en beräkning från Riksdagens utredningstjänst hade dieselpriset under 2024 varit mellan 5,1 och 6 kronor dyrare per liter om Socialdemokraternas extrema experiment med reduktionsplikten fått fortsätta ostört, skriver Edward Riedl (M).
Socialdemokraterna har skrikit högt i opposition men inte velat ta ansvar för den tidigare förda politiken. Enligt en beräkning från Riksdagens utredningstjänst hade dieselpriset under 2024 varit mellan 5,1 och 6 kronor dyrare per liter om Socialdemokraternas extrema experiment med reduktionsplikten fått fortsätta ostört, skriver Edward Riedl (M).Foto: Caisa Rasmussen/TT
Edward Riedl
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Efter ett par år av hög inflation och stigande räntor har många svenskar fått uppleva att pengarna inte räcker till. I ett land som Sverige där avstånden ofta är långa och många människor är beroende av bilen för att få vardagen att gå ihop är det ofta vid bensin- eller dieselpumpen som stigande priser blir särskilt kännbara. Just höga bränslepriser beror dock inte så mycket på inflationen utan är snarare en av anledningarna till att den ökat så kraftigt. Priset på bensin och diesel hänger i stor utsträckning samman med omvärldsläget och världsmarknadspriset på olja. För oss i Sverige underlättar det inte heller att åtta år med S-styre lämnat kronan svag gentemot den amerikanska dollarn.

Det spelar tydlig roll vem som styr landet.

Ett av världens dyraste länder att tanka i

Att det finns en rad faktorer som vi inte kan påverka är inte en ursäkt för att låta bli att göra det vi kan. Sverige är ett av världens dyraste länder att tanka i och för den toppositionen spelar de höga skatterna en stor roll. De två senast genomförda höjningarna av reduktionsplikten på diesel i slutet av 2021 och början av 2022, under den förra regeringen, fick också ett tydligt genomslag på priset. Här har det funnits utrymme att agera och det har också den nuvarande regeringen valt att göra.

Det spelar tydlig roll vem som styr landet. Socialdemokraterna har skrikit högt i opposition men inte velat ta ansvar för den tidigare förda politiken. Enligt en beräkning från Riksdagens utredningstjänst hade dieselpriset under 2024 varit mellan 5,1 och 6 kronor dyrare per liter om Socialdemokraternas extrema experiment med reduktionsplikten fått fortsätta ostört. Tillsammans med regeringens föreslagna och genomförda skattesänkningar hade skillnaden varit upp emot 7 kronor/litern för diesel, och upp emot 3,5 kronor/litern för bensin.

Hushållen får mer i plånboken

Att få till en sänkning av drivmedelspriserna är en viktig del i en effektiv inflationsbekämpning. Men framför allt bidrar det till att ge hushållen mer i plånboken och ett större handlingsutrymme. De människor som tvingats avstå från att besöka familj och vänner, följa med barnen på idrottsträningen eller få till en enklare vardag kommer lättare ha råd med sådana resor. För andra innebär de lägre priserna att pengarna man sparar vid pumpen kan användas till andra utgifter. När regeringen räknat på effekterna av lägre bränslepriser har man också kunnat se att hushåll med låga och medelhöga inkomster förväntas gynnas mer än de med de högsta inkomsterna.

I en nära framtid kommer både Sverige och världen att i grunden behöva ställa om och vänja sig av med fossila bränslen. En sådan framtid kräver dock i första hand elektrifiering snarare än reduktionspliktens väg via gradvis högre inblandning av allt dyrare biobränslen. Samtidigt som drivmedelspriserna sänks, genomför regeringen därför en historisk satsning på ny kärnkraft, ny vindkraft och en kraftig utbyggnad av laddinfrastrukturen. Så rustar vi Sverige starkare.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00