Debatt

NRK: Världens utmaningar är inte orsakade av NRK

NORSK MEDIEDEBATT II. Varken nationella eller internationella studier visar någon koppling mellan public service-distributörers webbnärvaro och människors betalningsvilja på nätet. Dessutom har NRK också ekonomiska utmaningar, skriver Thor Gjermund Eriksen, public service-chef på NRK.

Thor Gjermund Eriksen, public service-chef på NRK
Thor Gjermund Eriksen, public service-chef på NRK
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Av Thor Gjermund Eriksen,
public service-chef på NRK

Det är lätt att ha förståelse för de privata mediernas stora utmaningar med att hitta hållbara affärsmodeller, som Randi Øgrey beskriver i sitt inlägg. Redaktörer runt om i hela världen står inför samma utmaningar. Men de här utmaningarna är inte orsakade av NRK och kan heller inte lösas genom att man försvagar NRK.

2015 utförde sex forskare vid Handelshøyskolen i Bergen en konkurrensanalys på uppdrag av det norska kulturministeriet. Analysen visade att NRK:s nyheter på nätet inte direkt konkurrerade med andra nationella och regionala nyhetsaktörer.

Det fanns väldigt liten anledning att tro att nyhetsutbudet från nrk.no utgjorde väsentliga begränsningar för andra nättidningars förmåga att inkräva betalning från användarna på nätet.

Fakta
Projektet "Mediepolitik i Norden" stöds av Nordiska kulturfonden. Genom nyhetsartiklar och aktuell debatt sätter Altinget fokus på de mediepolitiska diskussionerna om mediestöd och public service i Norge, Sverige och Danmark.

Internationella och komparativa studier hittar heller ingen koppling mellan public service-distributörers närvaro på nätet och människors vilja till att betala för nyhetstjänster på nätet.

Reuters Institute’s ”Digital News Report 2016” skriver till exempel att "Norway, Sweden and Finland all have strong PSBs and high levels of payment. By contrast, the United States has no significant public broadcasting tradition but has relatively low levels of online payment".

Inte bara privata medier har ekonomiska utmaningar

2015 utförde sex forskare vid Handelshøyskolen i Bergen en konkurrensanalys på uppdrag av det norska kulturministeriet. Analysen visade att NRK:s nyheter på nätet inte direkt konkurrerade med andra nationella och regionala nyhetsaktörer.

Thor Gjermund Eriksen
Public service-chef på NRK

Øgrey hävdar att NRK är skyddat mot ekonomiska realiteter och den nödvändiga omställning som resten av den norska mediebranschen står inför. Det är fel. Den nationella budgeten för 2017 kommer att frysa licensavgiften på 2016 års nivå.

Det innebär att finansieringen av NRK för fjärde året i rad inte följer löne- och kostnadsutvecklingen. De tre senaste åren har NRK skurit bort nästan 400 årstjänster. 2017 fortsätter det.

Och det trots att det bara är nio månader sedan regeringens vitbok om public service-radio och -tv behandlades. Då slog ett nästan enigt storting fast att NRK fortsatt ska präglas av bredd och mångfald, och ha en finansiering som följer löne- och prisutvecklingen i Norge.

Med en negativ intäktsutveckling över flera års tid är det självklart att NRK:s förmåga att uppfylla detta mål försvagas. Det kommer att gå ut över utbudet av norskt kvalitetsinnehåll och därmed över tittarna och lyssnarna i Norge.

--

Debattinlägget är översatt från norska av Fredrik Papp. Det publicerades första gången på Altinget.no den 5 december 2016.

Dokumentation

Tidigare inlägg i debatten

Norska medier: Mediemångfald är en demokratisk nödvändighet
Google och Facebook pressar annonsmarknaden, medan NRK snedvrider konkurrensen på webbnyheterna. Därför ska kommersiella medier ha ramar som möjliggör utveckling, skriver Randi S. Øgrey, vd på norska Mediebedriftene.



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00