Debatt

Miljöorganisationer: Inför skatt på flygbränsle i Norden

DEBATT. De nordiska länderna borde gå i bräschen och införa skatt på flygbränsle, skriver två miljöorganisationer. De uppmanar Nordiska rådet, som inleder sitt möte i Stockholm i morgon tisdag, att agera kraftfullt. 

<div>Rolf Lindahl på Greenpeace och Andrew Murphy på&nbsp;Transport and Environment uppmanar politikerna i Norden att agera i klimatfrågan och införa en skatt på flygbränsle.</div>
Rolf Lindahl på Greenpeace och Andrew Murphy på Transport and Environment uppmanar politikerna i Norden att agera i klimatfrågan och införa en skatt på flygbränsle.
Foto: Tobias Gustafsson/Hector Martin Moreno
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Rolf Lindahl
Talesperson klimat och energifrågor, Greenpeace
Andrew Murphy 
Ansvarig för flygfrågor, Transport and environment

 

Vi lever i ett nödläge för klimatet och de nordiska länder måste gå först och visa ledarskap för att minska flygets utsläpp. När det Nordiska rådet möts i Stockholm i veckan bör de ta tillfället i akt att introducera en plan för att beskatta flygbränsle i regionen. Det finns inga hinder mot detta förutom den politiska viljan.

Utsläppen väntas öka

Norden har ett rykte som en förebild vad gäller att skydda miljön och kämpa mot den globala upphettningen. I augusti sa nordens politiska ledare att de har som mål att Norden ska bli en global ledare i kampen mot klimatförändringar.

Nu är det dags att visa det ledarskapet.

Ett skatteuttag på flygbränsle är en lägstanivå för alla som tar klimathotet på allvar.

Verkligt ledarskap måste åtföljas av verklig handling. Trots höga ambitionsnivåer är de nordiska länderna långt ifrån utsläppsminskningar i linje med 1,5-gradersmålet. Tvärtom. Flera nordiska länder förväntas öka sina utsläpp av växthusgaser.

Måste ned till noll

En av de sektorer som bidrar allra mest till den globala upphettningen är transportsekton och inte minst flyget som står för mellan 4-5 procent av de globala växthusgasutsläppen. Flygtrafik är också en av de snabbast växande växthusgaskällorna.

I Europa har utsläpp från flyg fördubblats sedan 1990 och globalt riskerar de fördubblas eller till och med tredubblas till 2050 om inget görs. Om vi ska ha en chans att nå Parisavtalet måste utsläppen från flyg ner till noll.

Subvention av flygindustrin

Att introducera en skatt på bränsle för flygresor inom Norden skulle sätta ett föredöme för EU och resten av världen. Beskattning av flygbränsle är både möjligt och ett första viktigt steg för att få ner utsläppen från flyget.

De nordiska länderna har alla sedan 1990-talet skatter på koldioxidutsläpp, men skatt på flygbränsle har varit undantaget. Att beskatta bilbränsle men inte flygbränsle är en tydlig subvention av flygindustrin och kan inte vara i linje med ambitionen att vara världsledande i kampen mot den globala upphettningen.

Chicagokonventionen inget hinder

Det sägs ofta att Chicagokonventionen förbjuder beskattning av flygbränsle, men det finns inget som hindrar länder från att gemensamt komma överens om beskattning. Inom EU tillåter Energiskattedirektivet medlemsstater att införa en skatt på flygbränsle för inrikesflyg utan begränsningar samt för flygresor mellan medlemsländer som bilateralt kommit överens om en sådan skatt.

Därför borde det Nordiska rådet ta tillfället i akt och agera för att faktiskt bli den mest hållbara och välintegrerade regionen i världen. Introducera en skatt på flygbränsle och bli det föredöme världen behöver.

Skatt ger omställning

En skatt på flygbränsle måste vara ickediskriminerande mot växthusgasutsläpp. Utsläpp är utsläpp vare sig de kommer från fossila källor eller biobränslen.

Utsläppen måste minskas omgående, inte först flera decennier efter år 2050 när återplanterade träd har vuxit upp så mycket att de betalat tillbaka för koldioxidutsläppet som kalhyggen innebär. Våra sista riktiga skogar är enorma kol-lager och våra bästa allierade för att begränsa och hantera den globala upphettningen.

Ribban för en skatt måste sättas på en tillräckligt hög nivå för att ge minskade utsläpp i närtid och för att fungera som ett incitament för omställning. Ett skatteuttag på flygbränsle är en lägstanivå för alla som tar klimathotet på allvar. Det är dags för de nordiska länderna att gå från ord till handling och leda kampen mot klimatförändringarna.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00