Debatt

M: Grön slakt av kollektivtrafiken att vänta

Miljöpartiets löften om mer och billigare kollektivtrafik blir nu mindre och dyrare kollektivtrafik. När MP bland annat slaktar 20 busslinjer och skär ned på ett femtiotal busslinjer i Stockholm är det dags att inse att det spelar roll vem som styr kollektivtrafiken. Det skriver oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Kommande år kommer kollektivtrafik motsvarande hela den blåa och röda linjen i Stockholms tunnelbana behöva skäras ned som följd av den gröna politiken, skriver tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M). 
Kommande år kommer kollektivtrafik motsvarande hela den blåa och röda linjen i Stockholms tunnelbana behöva skäras ned som följd av den gröna politiken, skriver tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M). Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Kristoffer Tamsons
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Det spelar roll vem som styr kollektivtrafiken. Det är tydligt efter att Miljöpartiet presenterat sitt förslag för kollektivtrafikutbud för Stockholmsregionen nästa år.

Över 20 busslinjer tas bort helt. Ett 50-tal får nedskuren trafik. Över 15 procent av tunnelbanetrafiken ska skäras ned i eftermiddags- och kvällstrafiken. Samtidigt sätter Miljöpartiet kniven mot strupen på Roslagsbanan, Spårväg City och en redan hårt ansatt pendeltågstrafik genom att flagga för drastiska nedskärningar även där.

Moderaterna kommer att ta strid mot varje slaktad busslinje, varje fråntagen bussavgång och varje ambitionssänkning i spårtrafiken.

Detta går inte bara stick i stäv med de satsningar som Moderaterna tidigare år fått på plats för att öka trafikutbudet i Stockholmsregionen. Där devisen har varit att resandet skulle öka och inte minska. Det går också stick i stäv med de grönas vallöften om hur kollektivtrafiken både skulle bli mer och bli billigare.

Tjuvåkarnas bästa vän

Den som trodde att han eller hon lade sin röst på de hållbara resornas parti har i stället lagt sin röst på ett nedskärningarnas parti. Den som hörde språkrören Märta Stenevi och Per Bolund utlova billigare priser i kollektivtrafiken då världen stod i brand, får när Miljöpartiet bestämmer i stället se priset chockhöjas och sin tunnelbaneavgång brinna inne. 

Den som såg borgarrådet Åsa Lindhagen presentera ett bilförbud i Stockholms innerstad motiverat av att det skulle ge mer plats för kollektivtrafik, får när Miljöpartiet ska prioritera i stället se gatorna tömmas på både bilar och bussar.

Resultatet blir att stockholmarna och Stockholms besökare får sämre möjligheter att resa och röra sig i vår huvudstadsregion.

Den som tänkte att trafikregionrådet, Anton Fendert, var tjuvåkarnas bästa vän, får när han sitter vid makten i stället veta att hans plankande från ekonomiskt ansvarstagande helt saknar spärrar. 

Vallöftesbrott

Detta går inte att beskriva på något annat sätt än att Miljöpartiet har presenterat ett historiskt vallöftesbrott. Detta tillsammans med sina samarbetspartier. Resultatet blir att stockholmarna och Stockholms besökare får sämre möjligheter att resa och röra sig i vår huvudstadsregion. Det är varken grönt eller hållbart.

Lika ohållbart är det att beskylla regeringen för trafikhaveriet. Ansvaret vilar enkom på de partier som sade en sak i valrörelsen, och som nu säger en annan. Partier som på politisk väg har sjösatt en ohållbar ekonomisk politik vilken försatt SL:s ekonomi i gungning. Enbart taxepolitiken spås gröpa ett hål i SL:s ekonomi motsvarande sex miljarder kronor kommande år.

Det spelar roll vem som styr

Värst av allt är att detta bara är början. Kommande år kommer kollektivtrafik till ett värde om 2 miljarder kronor att behöva skäras ned som följd av den gröna politiken. Det motsvarar all trafik på blåa och röda linjen i tunnelbanan. Det är allvarligt.   

När Miljöpartiet bland annat slaktar 20 busslinjer och skär ned på ett femtiotal är det dags att inse att det spelar roll vem som styr kollektivtrafiken. Moderaterna kommer att ta strid mot varje slaktad busslinje, mot varje fråntagen bussavgång och mot varje ambitionssänkning i spårtrafiken. Det löftet kan stockholmarna åtminstone lita på.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00