Lärare vittnar – kör hem routrar till elever under pandemin

RAPPORT. Det har gått ett år sedan skolorna tvingades ställa om. 100 lärare vittnar om den snabba omställningen, teknikkrångel och utmaningarna med digital pedagogik. 

Foto: Jessica Gow/TT
Rebecka Prahl

Ett år har gått sedan statsminister Stefan Löfven (S) och utbildningsminister Anna Ekström (S) rekommenderade gymnasieskolor, högskolor och universitet att ställa om till digital undervisning. 

100 berättelser

Ola Holmström, utredare vid Malmö universitet, har i rapporten Gymnasieskola på distans och grundskola i standby sammanställt cirka 100 berättelser från skolpersonal om pandemivåren. Av dessa är de flesta lärare.  

– Tidigare forskning visar att det är viktigt att dokumentera människors erfarenheter under pågående kriser. Annars riskerar upplevelserna i stunden att glömmas bort, säger han i ett pressmeddelande.

”Tog oss på sängkanten”

Gymnasieskolorna övergick till distansundervisning i mars månad. På ett dygn skulle skolan ställas om till att ske på distans. 

”Det som först tog oss på sängkanten var väl att det kom så plötsligt
alltihop. Det pratades lite löst om att skolor kanske skulle behöva
stängas, och sedan pang, boom, imorgon stänger vi och då ska ni ha
en fungerande distansundervisning från och med då!”, säger en av de intervjuade gymnasielärarna. 

Teknikstrul

Den snabba omställningen ledde till problem med inloggningar och internetuppkoppling. Många lärare berättar om hur de den första perioden var i ständig kontakt med it-teknikern och om hur lärarna fick utbilda varandra. 

”Då vi startade den här zoom-undervisningen så gick det bara några
dagar och då hörde eleverna av sig, att jag inte kommer in för jag sitter
på landsbygden eller att jag har dåligt internetuppkoppling hemma.
Då beställde vår skola routrar och vi körde ut dem till eleverna och
löste det på så vis.”, säger en gymnasielärare. 

Pedagogiska utmaningar

Till en början verkade distansundervisningen vara en succé, eleverna kom till lektionerna och arbetade hemma. Men efter ett par veckor började en annan bild framträda. Många lärare vittnar om avstängda kameror och svårigheter att nå ut till eleverna.

”Jag har vridit på mig själv verkligen. Jag hade föreläsningar i början
med presentationer…och fick ingen respons…det var ingen som
ställde frågor…det som man har naturligt i klassrummet.”, säger en gymnasielärare. 


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00