L: Mindre pengar – mer engagerad valrörelse

VALSTRATEGI. Mindre pengar i valkassan har gjort att Liberalerna får bli mer kreativa fram till valet. De lägger nu sin lycka i händerna på sociala medier och personliga samtal med väljarna.

Foto: Altinget
Josefin Lingström

Liberalerna har nu presenterat sin valrörelse och sina valaffischer. Nytt namn, ny logga och ny strategi. Men också mindre pengar än i förra valrörelsen. Därför har partisekreterare Maria Arnholm valt att presentera en ny strategi för de kommande fem veckorna. 

– Vi har en väldigt ideologisk kampanj, det är en stor skillnad. Vi har betydligt mindre pengar än förra gången. Det är inte en strategi, utan ett faktum. Det har fått oss att tänka lite nyare och smartare, säger hon till Altinget. 

Knackar på hos nya väljare

Liberalerna har haft svårt att nå nya väljare utanför storstadsregionerna. I förra valet hade de även svårt att locka yngre väljare och speciellt förstagångsväljare. 

Mer om partiet: Altingets partiquiz: Liberalerna

Därför vänder sig Liberalerna mot att kampanja på sociala medier samt att samtala med väljare. Mycket ligger på medlemmarnas engagemang. De har en målsättning på minst 500 000 samtal med väljare innan valet, de har redan börjat räkna.  

– Att knacka dörr är ett sätt att nå nya väljare och nå dem på ett nytt sätt i samtal, säger Arnholm. 

Mer på fötterna

Den största lärdomen från förra valet, enligt Arnholm, är att de nu har bättre svar på väljarnas frågor. 

– Vi fokuserade så mycket på skolan och pratade mycket om skolan. Men vi pratade inte om varför skolan är så viktig. Vi hade inte heller så mycket svar på människors frågor när det gällde migration och integration, det var en stor fråga redan förra valet.  

Vilka frågor vill ni äga i denna valrörelse? 

– Vi vill äga frågorna om de liberala värderingarna, skolan och EU. 

Läs också: Valutspel – riksdagsvalet 2018

De flesta valaffischerna består av korta slogans som "Hata eller prata?" och "Kugga eller plugga?". Alla märkta med en dekal där det står "Varning för liberalt innehåll". Enligt Arnholm är det deras kärnfrågor som tydligt, men humoristiskt, ska sticka ut bland alla politiska budskap kommande veckor. 

Nämnda personer

Maria Arnholm

Landshövding Kronoberg
Juridik (Stockholms Uni. 1978-1983)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00