Jaara Åstrand vill ha en starkare stat och mer eniga politiker

INTERVJU. Johanna Jaara Åstrand är trött på att skolan används som ett slagträ i den politiska debatten. Altinget har träffat Lärarförbundets ordförande som hoppas på en blocköverskridande beslut om skolans finansiering och styrning innan valet.

Johanna Jaara Åstrand är Lärarförbundets ordförande sedan 2014.
Johanna Jaara Åstrand är Lärarförbundets ordförande sedan 2014.Foto: Peter Jönsson

När Johanna Jaara Åstrand sammanfattar utbildningspolitiken under de senaste åren är det med ordet ryckighet. Politiska utspel för att markera revir i de för väljarna viktiga skolpolitiska frågorna och enskilda politiska förslag som står långt ifrån de lösningar som lärarprofessionen vill ha. Vi pratar om regeringens politik för förskolan som tydligt illustrerar de problem som hon ser med S-förslagen.

– Det finns ingen annan ekonomisk investering som får så stor effekt som den man gör i förskolan, en smart utbildningspolitik riktar insatserna när barnen är små, det har man igen stort senare. Det är där sossarna borde rikta sin politik, inte dra in sommarlovet för fjorton, femtonåringar, säger Jaara Åstrand och syftar på socialdemokraternas förslag om att korta loven till förmån för fler skoldagar.

Både Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund har kritiserat de skolpolitiska program som Socialdemokraterna respektive Moderaterna lagt fram under februari och att det borde gå att komma överens om strategiska mål för skola och utbildning på samma sätt som man hittar blocköverskridande lösningar gällande migration, miljö och försvar menar Lärarförbundets ordförande.

– Vi kommer ha ganska osäkra parlamentariska förhållanden, då riskerar vi att slita upp och reformera var fjärde år. Det vi behöver inom svensk skola – att locka och behålla fler i läraryrket, stärka likvärdigheten och öka kvaliteten i undervisningen – kräver en långsiktig utbildningspolitik, säger Johanna Jaara Åstrand. 

I den Likvärdighetsagenda som Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och LO nyligen presenterade försöker fackförbunden ge lösningar på vad de ser som de största problemen idag som kräver en bred politisk samling.

LÄS MER: LO och lärarfacken: inför lottning till friskolorna

Hoppas på beslut innan valet

Att reformera skolpengssystemet är en av de viktigaste problemformuleringarna för att stärka likvärdigheten inom svensk skolan anser trojkan, de vill att pengarna fördelas utifrån ett socioekonomiskt index, att köerna till friskolorna slopas och att upptagningsområdena till de kommunala skolorna ritas om för att bryta skolsegregationen. Förslag på hur det kan göras ska även Skolkommissionen, där hon sitter med, lämna i maj. 

– Skolpengssystemet som det är formulerat idag slår oerhört fel när vissa skolor kan lägga pengar på hög medan andra går på knäna. Jag hoppas på ett beslut på det innan valet men jag förstår självklart att det är processer som tar tid. Det finns en större lyhördhet och insikt hos politiken idag, bedömer jag. Både regeringspartierna och alliansen förstår att vi inte kan ha det som det är idag, säger Jaara Åstrand.

Läs hela intervjun på Altinget Utbildning  (Abonnemang krävs. Här kan du teckna ett gratis, ej bindande, provabonnemang

 

Dokumentation

Johanna Jaara Åstrand

  • Ordförande i Lärarförbundet sedan 2014
  • Född: 1974
  • Bor: Örnsköldsvik och Stockholm
  • Bakgrund: Grundskollärare i svenska, matematik och SO, har framförallt undervisat i årskurs 4-6 och även jobbat som utbildare. Började engagera sig fackligt 1999 och valdes in i Lärarförbundets styrelse 2004.

 

 


Nämnda personer

Johanna Jaara Åstrand

Förbundsordförande Sveriges lärare
Lärare (Umeå uni. 1996)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00