Fortsatt pressat läge för tågplanerare – kan bli än svårare efter årsskiftet

Trots flera åtgärder för att hantera problemen med det nya tågplaneringssystemet är personalomsättningen lika hög som innan, samtidigt som övertidsarbetet slår i taket. Numera fungerar dock systemet bättre. Men de är fortsatt inte tillbaks på ursprungsläget, enligt facket: ”Det är inte där än.”

Efter att tågplaneringen gått på knäna under snart ett år, ser fackliga företrädare att det nya systemet nu börjar leverera. <br>
Efter att tågplaneringen gått på knäna under snart ett år, ser fackliga företrädare att det nya systemet nu börjar leverera.
Foto: Johan Nilsson/TT
Jacob Hederos

Turerna med det nya tågplaneringssystemet MPK som sjösattes förra vintern har varit många. Med flera överhängande hot om böter från kontrollmyndigheten Transportstyrelsen, krav på ersättning från tågbolagen och utarbetad personal, är det dags för en ny tågtidtabell vid årsskiftet, T24.

Men jämfört med läget för ett år sedan är Maria Vestrin, vice ordförande för Saco-S Trafik, mer hoppfull i dag.

– Det är inte så stor oro inför tidtabellsskiftet nu. Och det är ju dels för att man ligger nog rätt bra till med T24, säger Vestrin till Altinget och fortsätter:

Altinget logoInfrastruktur
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget infrastruktur får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00