Eneroth slår tillbaka mot Riksrevisionskritik: Ett Stockholmsperspektiv som är förbluffande
Ett större omtag av den nationella infrastrukturplaneringen och de underliggande samhällsekonomiska analyserna behöver inte vidtas, enligt Riksrevisionen. Däremot bör både tyglarna till Trafikverket lättas, samtidigt som regeringens bedömningar bör tydliggörs. Men granskningen får kritik från tidigare infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).
![Eneroth ifrågasätter Riksrevisionens uppmaning att värdera bort utpekat olönsamma projekt som en utbyggd Malmbana: ”Vad hade konsekvenserna blivit för LKAB:s investeringar, för Northvolt och alla de stora industriinvesteringar som sker i norra Sverige?”<br>](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.se/images/article/50357/24038.jpg)
Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet, Pixabay
![Jacob Hederos](https://www.altinget.se/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.se/images/Writers/112-jacob-hederos-2-48.jpg)
Jacob Hederos
Redaktör och reporterDebatten om hur den infrastrukturpolitiska investeringskartan bör dras upp har gått varm under de senaste åren. Nu lägger Riksrevisionen in sitt bud i frågan, genom en granskning av hur de