Debatt

Djurens Rätt: Europas djurtransporter rullar på övertid

DEBATT. Det krävs en revision av EU:s lagstiftning för djurtransporter och en branschöverenskommelse som stoppar all export av levande djur. Det skriver Djurens rätts förbundsordförande Camilla Björkbom som uppmanar regeringen att agera.

Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt
Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens RättFoto: Foto: Kim Evert Olofsson
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Av: Camilla Björkbom
förbundsordförande för Djurens Rätt

Varje år transporteras hisnande 1,4 miljarder djur i Europa. Avstånden är långa och förhållandena ofta fruktansvärda. Djurens Rätt lanserar i dag, den 11 april, en kampanj som lyfter djurtransporterna inom EU och uppmanar branschen och den svenska regeringen att agera. Vi vill se en revision av EU:s lagstiftning för djurtransporter, krafttag mot den höga dödligheten under transport och ett upphörande av exporten av levande djur.

Det finns många problem att adressera när det kommer till djurtransporterna, här listar vi de viktigaste åtgärderna för att förbättra situationen för miljontals djur.

1. Riktade insatser mot den höga dödligheten

Varje år dör omkring 200 000 djur, de flesta kycklingar och hönor, i samband med transporter till slakt i Sverige. De utgör inte många promille av alla de miljontals djur som transporteras, men det är många individuella liv som slutar på vägarna. Dessutom har den transport som dödade vissa inneburit att många av de andra djuren ”bara nästan dog” och med säkerhet har lidit svårt. Allra värst är det för kycklingar under transport till slakt.

I Sverige får det gå upp till tolv timmar mellan lastning och slakt för kycklingar. Under den tiden får kycklingen varken mat eller vatten. De packas i burar så trånga att djuren knappt kan röra sig alls. Tätt packade från golv till tak blir miljön i lastbilarna snabbt mycket varm och kvav. Bilarna behöver varken ha mekanisk ventilation eller isolering, vilket betyder att syrenivån sjunker och fukten och värmen stiger snabbt. Fåglarna längst in i mitten dör först när det blir varmt, medan de som lastats längst kanterna fryser ihjäl när det är kallt

Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA, rekommenderar i sin rapport om djurskydd vid transporter en maxtid på fyra timmar för transporter av fjäderfän. EFSA skriver också att mekanisk ventilation och minskad trängsel på fordonen kan hjälpa, särskilt i sommarvärmen.

Tillsammans med våra europeiska samarbetsorganisationer i Eurogroup for Animals driver vi ett krav på en maximal transporttid på fyra timmar för kycklingar och hönor på väg till slakt. Det, speciellt i kombination med mekaniskt ventilerade fordon, skulle kunna minska dödligheten under transporterna avsevärt.

2. Ingen export av levande djur

Varje dag passerar över 15 000 fåglar Sveriges gränser för att antingen födas upp eller slaktas i ett annat land (2015). De senaste fem åren har drygt 70 000 grisar och nötdjur exporterats till andra länder som till exempel Ryssland, Tyskland, Polen och Pakistan. Så fort Sveriges gränser har passerats gäller inte längre den nationella tidsgränsen på max åtta timmar, utan djuren kan transporteras betydligt längre. Djurens Rätt kräver en branschöverenskommelse för att stoppa all export av levande djur.

3. Internationellt krav

EU:s förordning för djurtransporter som trädde i kraft 2007 har fått hård kritik från djurskyddsorganisationer och allmänhet. EU-kommissionen skrev själva i sin rapport till parlamentet redan 2011 att allvarliga djurskyddsproblem under transport kvarstår och att lagtexten är dåligt anpassad till verklighetens förhållanden. I dag finns ingen övre maxgräns för hur länge transporterna får pågå, och ett alltför stort tolkningsutrymme för en effektiv efterlevnad av reglerna. Det gör att medlemsländerna hanterar överträdelser väldigt olika. En revision av lagstiftningen är nödvändig för att komma tillrätta med dessa problem.

Djurens Rätt ser mycket positivt på att Sveriges regering stöder en revision av EU:s lagstiftning för djurtransporter. Vi behöver djurslagsspecifika maxtider och striktare och mer specifika krav på såväl förhållandena vid transport som på utbildning av förare. Transporttiden måste begränsas till max åtta timmar för däggdjur och fyra timmar för fjäderfän.

Vi uppmanar regeringen att driva på ytterligare för att nya internationella regler ska bli verklighet samt att ta krafttag för den höga dödligheten i samband med djurtransporter på de svenska vägarna.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00