Svalt intresse för fossilfria bilar

TRAFIK. Sedan toppåren med miljöbilsbonus har intresset svalnat avsevärt för nya bilar som går på annat än bensin och diesel. Det visar en genomgång som Altinget har gjort av statistiken över nyregistrerade personbilar.

Kristina Gauthier Reberg

Rekordmånga nya personbilar registrerades under 2015, visar statistik från SCB. Sammanlagt blev det 361 392 nya bilar i Sverige. Året innan var antalet nyregistreringar 323 974 stycken.

Men trots klimathot och regeringens ambition att Sverige år 2030 ska ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen är det få av de nya bilarna som är gjorda för att drivas med el, gas eller etanol.

Kategorierna elbil, elhybrid, laddhybrid, etanol/etanol flexifuel och gas/gas flexifuel står för tillsammans 6,6 procent av de nyregistrerade personbilarna. Resten är bensinbilar och dieselbilar.

2008 ett toppår

Annat var det 2008, då de kategorierna stod för 23,4 procent av alla nyregistrerade personbilar.

Då fanns det en särskild premie på 10 000 kronor till privatpersoner som köpte en miljöbil. Premien infördes den 1 april 2007, och även om den gällde också bilar med traditionella bränslen men låga koldioxidutsläpp fick den försäljningen av fordon för alternativ drift att skjuta i höjden.

Miljöbilspremien avskaffades, i förtid, sommaren 2009 och ersattes med slopad fordonsskatt de första fem åren för de mest miljövänliga bilarna. Och intresset för annat än bensinbilar och dieselbilar började sjunka.

Andelen har sjunkit

År 2010 var andelen nya bilar med alternativ drift nere i 15 procent. Året därpå hade andelen minskat till 7,7 procent. Sedan dess har andelen legat kring 5–6 procent.

2012 infördes en supermiljöbilspremie för bilar som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer – något som nästan bara elbilar, laddhybrider och elhybrider klarar.

De kategorierna bilar har sedan ökat från 3 112 nyregistreringar år 2011 till 17 437 stycken år 2015. Men ökningen har inte räckt till för att andelen nya personbilar som drivs med annat än bensin och diesel ska öka till 2008 års nivåer.

Regeringen planerar att ersätta supermiljöbilspremien med ett bonus/malus-system, där de mest miljövänliga bilarna får en bonus vid inköp, medan de från miljösynpunkt sämsta får höjd fordonsskatt. En utredning om det ska komma med sina förslag den 29 april.

 


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00