Missnöje med regeringens hantering av snöskoterfrågan
TERRÄNGKÖRNING. Missnöjet är stort över hur regeringen låter bli att hantera frågan om reglering av snöskoterkörning. Fyra stora skogsbolag, fem organisationer för turism, friluftsliv, lantbruk och miljö samt Samernas riksförbund uppmanar regeringen att våga skapa ett tydligt regelverk för snöskoterkörning på annans mark.
Johanna Alskog
Redaktör Altinget Miljö och Energi samt Altinget SäkerhetFrustrationen kring frågan om reglering av snöskoterkörning har fått en bred samling av företag och organisationer att gå samman: Holmen skog, Stora enso, Sveaskog, Norra skog, Svenska samernas riksförbund, Svenskt friluftsliv, Naturturismföretagen, Naturskyddsföreningen, Föreningen för skogens mångbruk, Jordägareförbundet och Lantbrukarnas riksförbund.
Politiskt känslig
De elva aktörerna vill att terrängkörningslagen kompletteras med skrivningar om att snöskoterkörning utanför leder ska kräva fastighetsägarens medgivande, men från regeringen kommer tydliga signaler att man inte tänker gå vidare med frågan. Reglering av snöskoterkörning är politiskt känslig i norra Sverige.
– Det finns en rädsla för att vi vill stoppa skoteråkningen, men det vi vill är att styra den. Vi vill inte ha något stopp, utan ordning och reda, säger Björn Galant som är äganderättsexpert på LRF.
Läs hela artikeln på Altinget Miljö&Energi med kommentarer från bland andra Naturvårdsverket, Sveaskog och riksdagsledamoten Isak From (S). Teckna gratis provabonnemang här.
Det skulle behövas ett förtydligande som innebär att markägaren ger tillstånd. Det går i Finland, men tydligen inte här.
Ulf Silvander, generalsekreterare, Svenskt friluftsliv
Det gemensamma uttalandet från Holmen skog, Stora enso, Sveaskog, Norra skog, Svenska samernas riksförbund, Svenskt friluftsliv, Naturturismföretagen, Naturskyddsföreningen, Föreningen för skogens mångbruk, Jordägareförbundet och Lantbrukarnas riksförbund:
"Terrängkörningsutredningen konstaterar att det saknas rätt att köra snöskoter utan markägarens tillåtelse, dvs att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Vi vill att detta konstaterande förtydligas i terrängkörningslagen. Därigenom kan skoterkörning styras till leder och friåkningsområden som bygger på avtal och lokala överenskommelser och en struktur för hållbar snöskoterkörning kan byggas upp, där körningen balanseras mot andra samhällsintressen."