Hadzialic beklagar uteblivet lönelyft

LÄRARE. Gymnasie- och kunskapslyftsministern Aida Hadzialic ser den uteblivna satsningen på högre lärarlöner och kunskapslyftet som de största bakslagen på utbildningsområdet när regeringens budget röstades ned. 

Aida Hadzialic (S) anser att&nbsp;lärarna hamnat i kläm när budgeten blev nedröstad<br>
Aida Hadzialic (S) anser att lärarna hamnat i kläm när budgeten blev nedröstad
Foto: Mikael Lundgren/ Regeringskansliet
Mattias Croneborg

I en intervju med Altinget beklagar Aida Hadzialic att mycket av regeringens utbildningspolitik grusas av budgetförlusten i riksdagen. Men hon hoppas att det snabbt kan åtgärdas efter ett vunnet extra val den 22 mars.

– Lärarsatsningen och de uteblivna lärarlönerna är något som ska få ta plats igen. Samma sak med kunskapslyftet, säger Aida Hadzialic.

Två flugor i en smäll

Tanken med att tre miljarder kronor skulle öronmärkas till lärarlöner var att arbetsmarknadens parter skulle utforma ett system för hur lärarlönerna skulle höjas. Pengarna skulle också kopplas till en karriärsutveckling.

– Då får vi två förbättringar i ett paket. Dels att lönerna blir högre, det är en viktig markör för att läraryrket ska bli mer attraktivt. Men också att genom höjningen skulle det bli en skjuts i karriärstegen i läraryrket.

Det finns ett behov av ny praxis. För vi har inte gjort det här tidigare.

Gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic om att regeringen och regeringskansliet tvingas genomföra motståndarens budget

– Nu blir det troligtvis ett extra val. Det blir då svenska folket som får avgöra hur de vill ha det, säger hon.

Kör på som vanligt 

Men hon påpekar att fram till det extra valet är det en regering som jobbar på som vanligt. Samtidigt är det ett helt nytt läge i svensk politik att en regering ska genomföra motståndarnas budget.  

– Det finns ett behov av ny praxis för vi har inte gjort det här tidigare. Mina myndigheter signalerar att de hade förberett sig för att vi hade ett maktskifte, men nu får de ropa halt väldigt snabbt, säger Aida Hadzialic.

Däremot tror och hoppas Hadzialic att Skolkommissionen ändå blir av.

– Skolkommissionen ska ha en parlamentarisk referensgrupp. Vi hoppas att den andra sidan tycker likadant.

Kommissionen ska jobba både med grund- och gymnasieskolan.

– Vi har ett öppet anslag där vi bjuder in referensgruppen och arbetsmarknadens parter och andra relevanta aktörer som får lämna åsikter, säger hon.

Kontakt med arbetslivet kommer för sent

Aida Hadzialic ser ett stort behov att knyta ihop skola med arbetsmarknaden. Det måste finnas breda kontaktytor, vilket saknas i dag.  Hon tycker att eleven får kontakt med arbetsmarknaden alldeles för sent och då har den unga kanske inte förstått vad arbetsmarknaden efterfrågar. Han eller hon har inte heller fått den första erfarenheten som gör att man blir anställningsbar.

Det andra problemet är, enligt Hadzialic, att arbetsmarknaden inte har fått vara med och utforma utbildningen och vad den faktiskt ska syfta till. Då blir det matchningsproblem. Folk är arbetslösa eller har utbildat sig till sådant som inte efterfrågas. Samtidigt finns det många arbetstillfällen som inte kan tillsättas, resonerar Hadzialic.

Allianspartierna och Sverigedemokraterna har sagt att de ska motarbeta regeringens förslag om obligatoriskt gymnasium för elever som är under 18 år.

– Obligatoriet har varit väldiskuterat under hösten. Vi som samarbetsregering har sagt att alla ungdomar ska ha gymnasiekompetens. Men däremot har vi inte sagt hur det ska gå till. Formerna för det ska utredas.

Båda hjärnhalvorna ska användas

Aida Hadzialic säger att man på departementet tittar på direktiven till den utredningen.

Varför ska alla nationella program i gymnasieskolan innehålla ett estetiskt ämne?

– Man säger att en välfungerande människa ska använda båda sina hjärnhalvor. Den som är logiken och det rationella, men ska vi vara riktigt skarpa ska vi också använda den kreativa delen av vår hjärna.

Aida Hadzialic menar att om vi kan förena kunskap och kreativitet så skapar vi något som är spännande och bra.

– All forskning visar att kunskap och kreativitet går hand i hand. Då var det oerhört olyckligt att den tidigare utbildningsministern har nedvärderat de estetiska och kreativa ämnena så mycket att de togs bort.

Dokumentation

Aida Hadzialic

Är gymnasie- och kunskapslyftsminister

Ansvarar för:

  • Gymnasieskola
  • Vuxenutbildning och folkbildning
  • Studiefinansiering
  • Ungdomspolitik

Är född 1987

Har examen i juridik 

Har varit kommunalråd i Halmstad

 


Nämnda personer

Aida Hadžialic

Regionstyrelsens ordförande (S) Region Stockholm, finansregionråd
jur. kand (Lunds uni., 2010), fil. kand i affärsekonomi (Stockholms Handelshögskola, 2014)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00