Transportköpare vill ha krav på minskad bränsleanvändning

LASTBILSUTSLÄPP. 36 större transportköpare och transportbolag lägger fram sina önskemål för hur de tyngre vägtransporterna ska minska sina utsläpp i EU. Men lastbilstillverkaren Scania anser att uppropet slår in flera öppna dörrar.

Flera stora transportköpare som IKEA, Unilever och Nestlé har gått samman och uppmanat EU-kommissionen att lägga fram obligatoriska försäljningskrav på nollutsläppsfordon för den tyngre vägtransportsektorn. Samtidigt efterfrågar de att ett krav läggs fram på att bränsleförbrukningen ska minska med 24 procent fram till år 2025.

Men Hans-Åke Danielsson, presstalesperson vid lastbilstillverkaren Scania, menar att transportköparna till viss del ”slår in öppna dörrar”.
– Det som de föreslår är absolut görbart, säger Danielsson till Altinget och hänvisar till uppgifter om det i genomsnitt går att fördubbla lasterna på de långväga vägtransporterna i dag i Europa bland annat.

– Genom att gräva där vi står och utnyttja bilarna bättre, lasta dem effektivare, utbilda förarna och använda mer alternativa drivmedel så går det att nå de här resultaten. Det har vi redan visat själva, säger Hans-Åke Danielsson och fortsätter:

– Men det får inte blandas ihop med den tekniska aspekten som är det som berörs främst i det förslag som ska komma från kommissionen.

Utsläppskrav runt hörnet

Efter att EU-lagstiftarna enats om nya regler för hur lastbilstillverkare ska presentera bland annat utsläppsdata så väntas det nämligen inom några veckor komma ett förslag på utsläppsminskningskrav för sektorn.

Läs mer: Tydligare redovisning av utsläppsdata färdigförhandlade

Enligt beräkningar inför presentation av lagförslaget så talas det om att de tekniska utsläppsminskningskraven kan hamna på runt 7 procent fram till år 2025, och 14 procent år 2030, beräknat utifrån det förslag till utsläppsminskningskrav för bilar och lätta lastbilar som släpptes i november. Det är en nivå som anses nåbar även för lastbilstillverkare. Den 16 maj planeras lagförslaget att presenteras av EU-kommissionen.

Läs mer: Svenska myndigheter anser att utsläppsmålen borde vara högre

Forrige artikel Polska regering söker kompromiss efter skogsdom Polska regering söker kompromiss efter skogsdom Næste artikel Danskpolsk gasledning kryssar mellan minor och vrak Danskpolsk gasledning kryssar mellan minor och vrak
Fores vd går till Sweco

Fores vd går till Sweco

KARRIÄR. Mattias Goldmann lämnar jobbet som vd för tankesmedjan Fores och blir hållbarhetschef på teknikkonsultbolaget Sweco.