Debatt

Replik: Östra Sverige vill inte heller vänta

REPLIK. Näringslivet i östra Götaland ser bygget av höghastighetsbanan från Stockholm till Göteborg och Malmö som århundradets tillväxtchans. Vi delar uppfattningen att regeringen måste satsa extra på förverkligandet av den – samtidigt som vi är beredda att bidra mer, skriver företrädare för Östsvenska Handelskammaren och storbolagsgruppen Vision east Sweden.

Johanna Palmér och Maria Björk Hummelgren.
Johanna Palmér och Maria Björk Hummelgren.Foto: Östsvenska Handelskammaren
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Johanna Palmér
Vd Östsvenska Handelskammaren
Maria Björk Hummelgren
Ansvarig för tillväxt och analys Östsvenska Handelskammaren


Företrädare för Västsvenska Handelskammaren och storkommunerna Göteborg, Borås och Jönköping framför i en debattartikel (Altinget 19/3) att nya stambanor kommer att knyta ihop hela Götaland och möjliggöra större arbetsmarknader med stora effekter på sysselsättning, tillväxt och utveckling, vilket bidrar till en positiv utveckling för Sverige. Det är en bild som vi delar till fullo, och fungerar att applicera lika väl på östra som på västra Sverige.

Gått samman i framtidssatsningen

Region east Sweden ligger i tillväxtstråket från Linköping till Stockholm. Det är en pulserande arbetsmarknadsregion med ett pärlband av växande kommuner, strategiskt belägna mellan Sveriges två största städer och med stor potential söderut. Inom 30 mil finns 80 procent av Sveriges BNP, 80 procent av företagen och 80 procent av befolkningen.

Östsvenska Handelskammaren representerar närmare tusen företag i regionen, varav ett 20-tal tillhör Sveriges största. Dessa bolag har gått samman i framtidssatsningen Vision east Sweden, som ett sätt att agera positiv med- och motpart till det offentliga i frågor om vår regions utveckling.

Århundrades tillväxtchans

Precis som Västsverige vill knyta samman Göteborg med Borås och Jönköping, verkar vi i öst för att länka ihop Stockholm med Nyköping, Norrköping och Linköping.

Inom 30 mil finns 80 procent av Sveriges BNP, 80 procent av företagen och 80 procent av befolkningen. 

Ostlänken är den första och planeringsmässigt längst gångna delen av höghastighetsbanan genom södra Sverige, och den enskilt viktigaste beståndsdelen för vår regionsutveckling. Vi ser den som århundrades tillväxtchans. Här pratar vi om en restid mellan Norrköping och Stockholm på 50 minuter, vilket innebär en kortare pendlingstid än från en del huvudstadsförorter.

Tiden är en avgörande faktor för att vi ska kunna ta tillvara på den här möjligheten. Vi vill inte heller vänta. Fastighetsägarna och byggbranschen är redan igång och förverkligar denna århundradets tillväxtchans genom sina investeringar. Politiker och myndigheter har ingen tid att förlora. Östra Sveriges situation med växande städer och efterfrågan på tillgänglig mark och bostäder är densamma som Västs.

Brist på rätt kompetens

Likt kommunerna och regionerna står också det privata näringslivet inför stora utmaningar gällande bland annat kompetensförsörjning. Inte minst när det gäller bygget av höghastighetsbanan. Nätverket kring Ostlänken, East Sweden infra cluster, har beräknat att minst 25 000 årsarbeten kommer att krävas för att driva projektet i hamn, vilket är en enorm affärsmöjlighet – men också en jätteutmaning.

Handelskammarens medlemsföretag, liksom svenskt näringsliv generellt, anger brist på rätt kompetens som det största tillväxthindret. Så att bredda arbetsmarknadens upptagningsområde och attraktivitet är högst angeläget.

Bidrar med extra resurser

Kommunerna och regionerna längs stråket menar att för att höghastighetsbanan ska byggas så snart som möjligt, bidrar de gärna med mer än de hittills lovat i form av medfinansiering, ökat bostadsbyggande och anslutande kollektivtrafik. Näringslivet välkomnar det uttalandet, med ett liknande löfte:

Vi vill också bidra på de sätt vi kan. Vårt lands utveckling är inte bara det offentligas ansvar. Från näringslivets sida ser vi det som en möjlighet, men också vår skyldighet, att förverkliga århundradets tillväxtchans. Det krävs förberedelser för att kunna ta vara på den, och här samarbetar redan företag med varandra och med det offentliga.

Om regeringen likt regionerna och kommunerna bidrar med extra resurser, kommer näringslivet att leverera å vår sida. Tillsammans kommer vi då på rätt spår för att föra hela Sverige in i framtiden.

Dokumentation

Tidigare inlägg i debatten: 

Långsam utbyggnad av järnväg hämmar tillväxten

Vi kan inte låta utvecklingen pausa i 20 år medan vi väntar på Trafikverkets förslag om järnvägens dragning och stationernas placering. Regeringen måste bygga ut järnvägen Jönköping-Borås-Göteborg nu, skriver tre kommunpolitiker och Västsvenska handelskammarens vd.



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00