Nattågsupprustning dröjer – inget besked från Eneroth

LÅNELÖFTE. Trafikverket vill köpa in nya nattågsvagnar för 3,7 miljarder kronor. Men infrastrukturministern ger inga besked i höstbudgeten och utlovar inte heller något besked till våren. "Det är ju en avsevärd summa" säger Tomas Eneroth.

Tomas Eneroth (S) vill se mer nattågsresande, men inte ge besked om nya fräschare vagnar. <br>
Tomas Eneroth (S) vill se mer nattågsresande, men inte ge besked om nya fräschare vagnar.
Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet
Jacob Hederos

Det är ju klart att det tål en del övervägande innan vi kan ta ställning till att förnya vagnsparken i den storleksordningen.

Tomas Eneroth (S)
Infrastrukturminister

Det är fortfarande gamla vagnar, men de ska vara hela och rena.

John-Åke Halldén, Trafikverket
Om pågående upprustning inför nästa trafikperiod.

Efter en misslyckad upphandling för att rusta upp nattågsflottan beslutade Trafikverkets styrelse i våras att det lämpligaste var att satsa på att köpa in nya vagnar.

Men

Dokumentation

Nattågstrafiken till övre Norrland/Narvik och Jämtland

Nattågen till övre Norrland har två dagliga avgångar mellan Stockholm och Narvik i vardera riktningen. För nattågen till Jämtland går ett tåg dagligen mellan Stockholm och Duved i vardera riktningen.

Den nya trafikperioden inleds 13 december 2020 och sträcker sig fram till 14 december 2024, med möjlighet till en förlängning av perioden med upp till två år. Källa: Trafikverket

Ur uppdraget om nattågsupphandling till Europa

Trafikverket ska upphandla:

  • Dagliga avgångar från Malmö genom Danmark fram till gränsen mellan Danmark och Tyskland. Trafikverket ska i den utsträckning myndigheten bedömer att det är möjligt verka för att trafiken fortsätter på kommersiella grunder efter gränsen mellan Danmark och Tyskland så att den sammanlagda restiden från Malmö utan byte uppgår till minst åtta timmar, företrädesvis med slutdestination Bryssel. Om myndigheten bedömer att en sådan förlängning inte kommer att komma till stånd ska myndigheten avbryta upphandlingen.
    Trafiken ska påbörjas senast i augusti 2022 och pågå under högst fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

  • Avgångar från Stockholm genom Danmark fram till gränsen mellan Danmark och Tyskland. Trafikverket ska i den utsträckning myndigheten bedömer att det är möjligt verka för att trafiken fortsätter på kommersiella grunder efter gränsen mellan Danmark och Tyskland så att den sammanlagda restiden från Stockholm utan byte uppgår till minst 11 timmar, företrädesvis med slutdestination Hamburg. Denna upphandling ska göras för dagliga avgångar förutom på de delar av året och de enstaka dagar som sammanfaller med befintlig kommersiell trafik. Om myndigheten bedömer att en sådan förlängning inte kommer att komma till stånd ska myndigheten avbryta upphandlingen.
    Trafiken ska påbörjas senast den 1 augusti 2022, vilket förutsätter ett skyndsamt offentliggörande av avsikten att upphandla trafik, och pågå under högst fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Altinget logoMiljö och Energi
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget miljö och energi får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00