Ebba Busch: Anpassa klimatåtgärderna till barnfamiljer och folk på landsbygden
REPLIK. KD är ett familjeparti. Vi måste i första hand fråga oss vad som fungerar för en familjs behov. Det finns i dag få alternativ bland rena elbilar för en familj på landsbygden. Hushållen måste få en chans att hänga med i miljöomställningen, skriver Ebba Busch och Magnus Jacobsson (KD).
Ebba Busch
Partiledare Kristdemokraterna, energi- och näringsminister, vice statsministerMagnus Jacobsson
Riksdagsledamot (KD), ledamot i arbetsmarknadsutskottet, arbetsmarknadspolitisk talespersonDe socialdemokratiska riksdagsledamöterna Teres Lindberg och Hanna Westerén skrev den 16 oktober att vi Kristdemokrater inte bedriver en bra miljöpolitik, saknar framtidstro och inte har god kännedom om situationen på elbilsmarknaden. Det är långtifrån sant.
När det gäller klimatpolitiken i stort är det halsbrytande av ett parti som administrerar nedläggningen av kärnkraften att komma med kritik. Konjunkturinstitutet visade i en rapport 2019 att om reaktorerna Ringhals 1 och 2 hölls i drift fram till 2025 i stället för att stängas av hade utsläppen minskat med 8 miljoner ton koldioxid. Det motsvarar ungefär 1,9 miljoner bensinbilars utsläpp under ett år – för att återknyta till bilfrågan.
Ökning av globala utsläpp
Socialdemokraternas hantering av Preemraff har nu lett till att 250 varaktiga jobb i Lysekil uteblir och att de utsläpp utbyggnaden av raffinaderiet hade gett upphov till flyttas till annan plats. Om den platsen ligger utanför EU och den kvot av utsläppsrätter vi har här så ökar de globala utsläppen som en konsekvens av det.
Pålitlighet är viktigt
Men åter till bilarna. Kristdemokraterna är ett familjeparti. Vi måste i första hand fråga oss vad som fungerar och inte fungerar för en familjs behov.
För en familj som bor på landsbygden som vill ha en något större bil, med fyrhjulsdrift och med dragkrok är alternativen bland de rena elbilarna få. En elbil för 300 000 kronor räcker kanske för ett ensam- eller parhushåll utan barn i storstad.
Ute på landsbygden är inte laddnätet så väl utbyggt än, förutom för Tesla. När vädret slår om kan det bli minusgrader och ligga flera centimeter nysnö på vägen. Pålitlighet är viktig i dessa förhållanden, särskilt om det finns barn i bilen.
"Framtiden är ljus"
Bland de nu marknadsförda elbilarna bedömer vi att för att möta de krav en större familj kunnat ställa på sina tidigare bilar krävs en investering på runt 700 000 kronor. Är dragkrok och fyrhjulsdrift absoluta krav, samt ett laddnät som möjliggör resor som om man körde diesel-, bensin- eller hybriddriven bil så krävs förmodligen Tesla model X. Startpriset för den är 1 009 990 kr.
Men detta är en snabbt föränderlig marknad – uteslutande till det bättre. Nya modeller kommer att komma som är billigare och uppnår fler krav. Laddnäten kommer att byggas ut. Framtiden är ljus.
Subventioner springer ifrån
Men Socialdemokraternas och Miljöpartiets subventioner har sprungit ifrån hushållens ekonomi. Man subventionerar bilar som vanligt folk inte har råd med och låter vanligt folk betala för subventionerna.
För att en familj på landsbygden ska kunna erhålla regeringens miljöbonus på 70 000 kronor, som nu höjs från 60 000 kronor, krävs en rejäl investering på minst 700 000 kronor. Många kommer av ekonomiska skäl inte att klara det, utan kommer i stället att välja hybrider, bensin- eller diesel och med sina höjda fordonsskatter får de betala för bonusarna till elbilarna.
Fel att skärpa kraven
Det hänger inte på bristande framtidstro hos Kristdemokraterna utan på krassa ekonomiska omständigheter i hushållens ekonomi.
Därför är hybridbilarna viktiga alternativ, men där väljer regeringen nu alltså att skärpa kraven så att bilar som släpper ut mer än 60 gram koldioxid inte kan få bonus längre. Därmed faller många laddhybridbilar som fungerar för barnfamiljer bort, framförallt sådana som tillverkas av Volvo i Sverige.
KD:s politik
Genom att säga nej till den bonusförändringen behåller Kristdemokraterna en hög bonus till rena elbilar på 60 000 kronor men försämrar inte för hybriderna. Vi säger nej till halva malushöjningen och inför i stället något högre fordonsskatt för gamla bilar, mer än 18 år, och en skrotningspremie för samma fordonsgrupp. På så vis höjer vi trafiksäkerheten och minskar utsläppen.
Miljö- och klimatfrågorna är viktiga. Men åtgärderna måste anpassas till barnfamiljer och till den delen av befolkningen som bor på landsbygden.
Läs tidigare inlägg i debatten:
S-ledamöter: Ebba Busch behöver läsa på om elbilen
Det är politikernas uppgift att skynda på teknikutvecklingen och klimatomställningen. Men Ebba Busch avfärdar en hel bransch som är mitt uppe i omställningen av våra transportmedel, skriver Teres Lindberg och Hanna Westerén (S).