Debatt

Debatt: Vad ska en ny Öresundsförbindelse bidra till?

DEBATT. En fast förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn skulle effektivt kombinera svensk, dansk och tysk infrastruktur. Flaskhalsar försvinner och förbindelsen skulle bidra till förbättrad konkurrenskraft och klimatomställningen, skriver Christian Alexandersson, Europaspåret.

"Bidrar HH-förbindelsen till att lösa de utmaningar vi står inför? Är den det bästa sättet att kombinera svensk och dansk infrastruktur?"
"Bidrar HH-förbindelsen till att lösa de utmaningar vi står inför? Är den det bästa sättet att kombinera svensk och dansk infrastruktur?"Foto: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Christian Alexandersson
Ansvarig för projektet Europaspåret – en fast förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn, Landskrona stad


Trafikverket och danska motsvarigheten Vejdirektoratet har nyligen presenterat utredningen av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör som påbörjades 2018. Utredningen skapar förhoppningsvis möjlighet att diskutera den avgörande frågan: Vad ska en ny Öresundsförbindelse bidra till?

Binda ihop infrastrukturen

Jag tycker att svaret på frågan är nära knuten till kommande Fehmarn-förbindelse mellan Danmark och Tyskland. Fehmarn skapar nya möjligheter och kapacitet, inte minst för järnvägstrafiken. En ny Öresundsförbindelse ska säkra att den ökande järnvägstrafiken inte stannar i Köpenhamn utan kan komma vidare över Öresund till Sverige.

Svensk industri kan flytta stora mängder gods från lastbil till godståg med Fehmarn-förbindelsen om man bygger ny kapacitet över Öresund för de tunga och upp mot 1 050 meter långa godståg som Fehmarn byggs för. Öresundsbron har inte tillräcklig kapacitet för det och det saknas en alternativ väg över Öresund när bron är stängd.

Järnvägsförbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör är ett utmärkt exempel på hur Sverige och Danmark inte går i takt.

Christian Alexandersson
Ansvarig för projektet Europaspåret

En ny Öresundsförbindelse ska binda ihop svensk, dansk och tysk infrastruktur på ett effektivt sätt. Den ska korta restiderna, öka kapaciteten och skapa redundans för både gods och personer över Öresund och därmed bidra till klimatomställningen och stärka konkurrenskraften.

Sverige och Danmark går inte i takt

HH-förbindelsen ska kopplas ihop med Kystbanan mellan Köpenhamn och Helsingör. HH-utredningen bekräftar att man varken kan köra fjärr- eller godståg på denna sträckan. HH-förbindelsen kan enbart bli en lokal förbindelse som ersätter färjorna mellan städerna vilket primärt skapar nyttor för lokalområdet.

Järnvägsförbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör är ett utmärkt exempel på hur Sverige och Danmark inte går i takt. I Danmark har man tagit beslut om att det från 2022 inte längre ska köra tåg från Sverige på Kystbanan. Detta för att säkra punktligheten på sträckningen. Därför är det anmärkningsvärt att man samtidigt vill undersöka möjligheten att köra tåg från Kystbanan vidare till Sverige via HH.

I danska Ingeniøren kunde man nyligen läsa om DTU-studerandes analys av tre förslag på ny Öresundsförbindelse. Analysen kom fram till att Landskrona-Köpenhamn-förbindelsen är att föredra men att man bör göra fler utredningar innan man fattar beslut.

Avlastar vägnätet

Vårt förslag om en Landskrona-Köpenhamn-förbindelse anser vi är ett exempel på hur man kan kombinera svensk och dansk infrastruktur på ett effektivt sätt genom att ta bort flaskhalsar och därmed både förbättra konkurrenskraften och bidra till klimatomställningen.

Förbindelsen skapar ny kapacitet för regional-, fjärr och godståg, vilket kan flytta trafik från väg till järnväg och minska trafiken på vägarna. En beräkning visar att denna förbindelse kan avlasta vägnätet Helsingborg-Köpenhamn-Rödby-Hamburg med mer än en lastbil i minuten dygnet runt. Samtidigt behöver det inte köra tåg från Sverige på Kystbanan i framtiden i enlighet med danskarnas planer.

Effektivisering är möjlig

Det är viktigt att understryka att godstrafiken ska gå i en tunnel under Köpenhamn. I förslaget ingår också en utbyggnad av Köpenhamns Huvudbangård som redan i dag är en flaskhals med sin begränsade kapacitet. Hela byggnationen i Köpenhamn kan genomföras med beprövad teknik likt Citytunneln och Station Triangeln i Malmö där man gräver ut från två håll.

Vi har också tittat på hur en bilförbindelse kan läggas i samma tunnel och kopplas på den kommande Östlig Ringvej som planeras att gå runt om Köpenhamn. Bilförbindelsen kan generera intäkter som kan finansiera järnvägsdelen efter samma modell som Fehmarn-förbindelsen. I byggfasen kan man använda samma fabrik för tunnelelement som vid Fehmarn-förbindelsen vilket är ännu en effektivisering.

Frågor att ställa

Nu när HH-analysen är presenterad är det viktigt att ställa frågorna: Bidrar HH-förbindelsen till att lösa de utmaningar vi står inför? Är den det bästa sättet att kombinera svensk och dansk infrastruktur? Skapar den möjlighet att flytta tunga transporter från väg till järnväg? Eller ska vi analysera alternativa möjligheter som Landskrona-Köpenhamn?

Läs också


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00