Sverige ett av få EU-länder som inte klarar tågplaneringskrav

Infrastrukturförvaltare i hela EU ska leva upp till ett fyramånaderskrav på att ge operatörerna information om tåglägen. I tidigare jämförelser sticker Sverige ut som ett av få länder som bevisligen inte klarar av lagkravet. Nu kan dock spelplanen vara på väg att ritas om.  

Trafikverket är en av få infrastrukturhållare i EU som enligt en undersökning inte klarar av att leva upp till lagkrav om att ge besked om banarbete i tid. <br>
Trafikverket är en av få infrastrukturhållare i EU som enligt en undersökning inte klarar av att leva upp till lagkrav om att ge besked om banarbete i tid.
Foto: Jessica Gow/ TT
Jacob Hederos

Skandalrubrikerna har varit många om Trafikverkets brister med att leverera besked om planerade tågarbeten. Bara några veckor innan påsk saknades fortsatt fullständig information till operatörerna om det var säkert att tågen faktiskt skulle gå. Trafikverkets generaldirektör har beklagat den uppkomna situationen i en intervju med Altinget.

– Jag tycker naturligtvis att det är jättetråkigt att vi inte kommer upp till en standard som jag menar att man ska förvänta sig, sa Roberto Maiorana till Altinget.

Men samtidigt är inte Trafikverket ensamma om att egentligen behöva leverera besked till operatörerna tidigt. EU-regelverk ställer bland annat krav på att infrastrukturhållare ska ge besked minst fyra månader om en planerad störning i persontågtrafiken.

Altinget logoInfrastruktur
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget infrastruktur får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00