Debatt

Eneroth (S): Tack vare S som mobilitetspaketet gått igenom i EU

Regeringen befinner sig nu i slutskedet av ett omfattande reformarbete för att skapa ordning och reda på vägarna. Thomas Morell (SD) vill att Moderaterna ska styra Sverige, ett parti som ser krav på svenska löner och villkor för lastbilschaufförer i Sverige som protektionism. Vad som är märkligt är att SD är villiga att ge makten till Ulf Kristersson (M), utan ett enda krav om schysta villkor inom yrkestrafiken, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en replik.

”Det är den S-ledda regeringen som lagt om politiken på yrkestrafiksområdet, från fokus på avregleringar till tydliga krav på schysta villkor och hårda sanktioner mot oseriösa företag som fuskar.”
”Det är den S-ledda regeringen som lagt om politiken på yrkestrafiksområdet, från fokus på avregleringar till tydliga krav på schysta villkor och hårda sanktioner mot oseriösa företag som fuskar.”Foto: Paul Wennerholm/TT
Tomas Eneroth
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Morell anklagar regeringen för att vara saktfärdiga, men faktum är att det är under den här regeringen som omfattande reformer genomförts för att stärka kontrollen över yrkestrafiken och motverka dumpade villkor och löner på våra vägar.

Läs också

Vi har exempelvis infört EU:s högsta sanktionsavgift vid otillåten cabotage, vi har skärpt beställaransvaret så att det blir lättare att sätta dit den som köper olagliga transporter och vi har skärpt möjligheten för polisen att låsa fast fordon som fuskar genom så kallad klampning.

Hade det varit upp till SD:s partikamrater i Ungern och Polen skulle kraven på schysta villkor inom yrkestrafiken aldrig blivit verklighet.

Morell menar att det tagit för lång tid att införa det så kallade mobilitetspaketet i Sverige. Men faktum är att vi sannolikt inte skulle ha haft något mobilitetspaket alls om det inte vore för oss socialdemokrater.

Det är tack vare socialdemokrater i Europaparlamentet såsom Jens Nilsson och Johan Danielsson som mobilitetspaketet med krav på rimliga kör- och vilotider och möjlighet för fackförbund att ställa krav på svenska löner och villkor, gått igenom i EU. Det var också under denna regering som mobilitetspaketet förhandlades fram mellan EU:s transportministrar. Hade det varit upp till SD:s partikamrater i Ungern och Polen skulle kraven på schysta villkor inom yrkestrafiken aldrig blivit verklighet.

S har lagt om politiken

Nu kan regeringen därför gå fram med ett lagförslag som ställer krav på att utländska förare ska anmälas som utstationerade redan från första dagen de befinner sig i Sverige. Det ger myndigheterna bättre möjlighet till kontroll och fackförbunden får möjlighet att ställa krav på svenska löner och villkor. Det är en avgörande pusselbit för en yrkestrafik med schysta villkor och sund konkurrens.

Morell målar också upp en bild av att utvecklingen går åt fel håll när det kommer till kontrollen av yrkestrafiken. Jag vill här upplysa Thomas Morell om att polisens vägkontroller har ökat flera år i rad och att antalet vägkontroller av yrkestrafik ökade med 32 procent mellan 2017–2020. Bakgrunden är inte minst att regeringen gjort stora satsningar på utökade kontroller, dels genom att öronmärka 100 miljoner kronor till polisens kontrollverksamhet, dels genom stora generella tillskott till Polismyndigheten. Regeringen har dessutom tillsatt en utredning som föreslår införandet av en särskild yrkestrafikinspektion.

Det är den S-ledda regeringen som lagt om politiken på yrkestrafiksområdet, från fokus på avregleringar till tydliga krav på schysta villkor och hårda sanktioner mot oseriösa företag som fuskar.

Risk med röst på SD

Nu vill Thomas Morell och Jimmie Åkesson (SD) göra Ulf Kristersson till statsminister. Men trots att Moderaterna motarbetat kraven på schysta villkor och kallat dessa för protektionism, kan SD inte redovisa ett enda krav som de ställer på en moderatledd regering gällande yrkestrafiken. Det verkliga hotet mot ordning och reda på vägarna är därför en högerkonservativ regering. En röst på SD riskerar bli en röst på en återgång till en avreglerad yrkestrafik, med dumpade villkor, oschyst konkurrens och usla arbetsvillkor som yttersta konsekvens.

Läs tidigare inlägg i debatten

SD: Ge den seriösa transportnäringen schyssta villkor

Hur är det möjligt att Sveriges regering kan vara så saktfärdig? De har knappt styrfart i frågor som rör den yrkesmässiga trafiken. Än märkligare blir det när infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) framhåller att regeringen arbetar hårt med att få mobilitetspaketet på plats. Det skriver Thomas Morell (SD).

Nämnda personer

Thomas Morell

Riksdagsledamot (SD), vice ordförande i trafikutskottet, trafikpolitisk talesperson
Ingenjör

Ulf Kristersson

Statsminister (M), partiledare Moderaterna
Ekonom (Uppsala uni., 1988)

Johan Danielsson

Kandidat till EU-parlamentet (S)
Pol. mag i statsvetenskap (Linköpings uni., 2006)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00