Sjöfartsomställningskraven tas framåt – förhandlaren optimistisk

I parallella förhandlingar tas nu både kraven på bränslena och infrastrukturen fram för att se till att sjöfarten kan leva upp till höjda klimatkrav. Men från redarföreningar oroas man över att stå för notan för eventuell drivmedelbrist.

Jörgen Warborn och Ismail Ertug företräder EU-parlamentet i de två regelverken som förhandlar fram bränsle- och infrastrukturkraven för att ställa om sjöfarten. <br>
Jörgen Warborn och Ismail Ertug företräder EU-parlamentet i de två regelverken som förhandlar fram bränsle- och infrastrukturkraven för att ställa om sjöfarten.
Foto: Christian Creutz, European Union 2022 - Source : EP
Jacob Hederos

Slutförhandlingarna om kraven på hamnar och rederier i arbetet med att leva upp till höjda miljö- och klimatambitioner har börjat tas framåt. I förra veckan hölls förhandlingarna i Bryssel om RefuelEU och AFIR, som de två regelverken kallas på EU-lingo, och det är inte bara i rådet som svenska förhandlare håller i trådarna.

Även i EU-parlamentet leds delegationen för bränslelagstiftningen av svenska företrädare, då svenska moderaten Jörgen Warborn är huvudförhandlare för deras del.

Altinget har sökt Warborn för en intervju, men han avböjer med hänvisning till sitt uppdrag att ställa upp på en intervju. 

Altinget logoEU
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget eu får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här.
0:000:00