Grunden för skydd mot greenwashing passerar första instans

EU-förbudet att påstå att du har en miljösmart produkt utan belägg börjar ta form i EU-parlamentet. Men vad en miljösmart produkt faktiskt är, har lagstiftarna inte fått säga till om förrän nu. ”Det har inte varit lätt i vårt arbete”, menar skuggförhandlaren Arba Kokalari (M).

EU:s egna "blom"-märkning ingår i ett omfattande nätverk av miljömärkningar. Nu höjs kraven på att miljöpåståenden ska styrkas med belägg. <br>
EU:s egna "blom"-märkning ingår i ett omfattande nätverk av miljömärkningar. Nu höjs kraven på att miljöpåståenden ska styrkas med belägg.
Foto: Bogdan Hoyaux/ European Union, 2023
Jacob Hederos

Samtidigt som EU-kommissionen precis lagt förslaget för vad det är som ska få räknas som en grön produkt, håller lagstiftarna på att färdigställa marknadsföringsreglerna för bolags möjligheter att grönmåla sina produkter.

Foto: Emilia Öjie Berqvist
– Ett företag ska inte kunna säga att man är grön eller hållbar, utan att ha belägg för det, förklarar M-parlamentarikern Arba Kokalari, som företrätt sin grupp i förhandlingarna om det nya regelverket i ansvariga inre marknadsutskottet, som röstar om sin position på måndagen.

Det finns redan i dag ett antal saker som man inte får göra när man marknadsför en produkt på EU-nivå – den så kallade ”svarta listan”. Nu läggs miljöpåståenden till på listan, påståenden som alltså inte ska kunna göras utan belägg framöver. 

Altinget logoEU
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget eu får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här.
0:000:00