Debatt

Så får vi ett billigare och vassare public service

Svensk public service är både onödigt dyr och ineffektiv. Regeringen måste ta tillfället i akt att stoppa public service från att svälla än mer, menar Victor Nilsson, rapportförfattare Timbro.

Public service använder sitt kärnuppdrag som argument för att få mer pengar, men prioriterar det inte när de väl måste spara, skriver Victor Nilsson, Timbro.
Public service använder sitt kärnuppdrag som argument för att få mer pengar, men prioriterar det inte när de väl måste spara, skriver Victor Nilsson, Timbro.Foto: Adam Ihse/TT/Timbro
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

I våras presenterade public service-kommittén sin utredning om SR:s och SVT:s framtid. Utredningen kritiserades både av SVT:s och SR:s vd:ar samt av oppositionspartierna, framför allt för den föreslagna finansieringen. Trots det finns det inte mycket i kommitténs förslag som skiljer sig från dagsläget, och nästa sändningstillstånd kommer sannolikt likna de nuvarande. Kommittén hade en chans att föreslå nödvändiga förändringar av public service. En chans man inte tog.

Fel program lades ned

Public service har ett viktigt uppdrag, med ett stort ansvar för nyhetsrapportering och folkbildning. I public service-utredningen sägs det att det är viktigt att public service-bolagen tar ett särskilt ansvar för de områden som de kommersiella aktörerna inte täcker. Det kan verka självklart att det uppdraget skulle vara prioriterat för public service, och att breda underhållningsprogram skulle komma i andra hand.

Tyvärr tycks det vara tvärtom. När SR i våras genomförde besparingar var det program som Kinapodden och Människor och tro som lades ner, trots att de var folkbildande och saknade kommersiella motsvarigheter. Program som P3 Krim klarade sig däremot oskadda, trots att det finns dussintals andra svenska true crime-poddar. Public service använder sitt kärnuppdrag som argument för att få mer pengar, men prioriterar det inte när de väl måste spara.

Dagens breda public service-uppdrag är en kvarleva från radio- och tv-monopolets tid.

Dagens breda public service-uppdrag är en kvarleva från radio- och tv-monopolets tid, då inga kommersiella radio- eller tv-program fanns. När public service-bolagen själva nu varnar för nedskärningar borde de prioritera luckor i medieutbudet, snarare än att försöka konkurrera med privata medier.

Låt public service-bolagen samarbeta mer

I en ny rapport från Timbro presenteras tre förslag för att effektivisera public service som också stärker mångfalden på mediemarknaden:

  • Slå ihop public service-bolagen
    Till skillnad från i Danmark, Finland och Norge har Sverige tre olika public service-bolag i stället för ett. SVT, SR och UR samarbetar redan i dag på flera områden, men har ändå separata styrelser och redaktioner. Det är välkommet att public service-utredningen rekommenderar en utredning om att slå samman public service i ett bolag. En sådan sammanslagning hade medfört stordriftsfördelar och ett mer effektivt public service.
  • Skärp innehållsuppdraget
    I stället för att konkurrera med kommersiella underhållningsprogram och poddar borde public service-bolagens innehållsuppdrag tydligare ange vilka typer av program som bör prioriteras. Syftet är att säkerställa att public service sänder program som saknar motsvarigheter i kommersiell media.
  • Förbjud textpubliceringar
    SVT har länge publicerat textmaterial på sin hemsida, och ofta återpublicerat nyheter i lokalmedia. Färre tecknar prenumerationer och tidningar är beroende av mediestöd för att överleva. I Finland har YLE förbjudits från att snedvrida konkurrensen genom textpubliceringar. En liknande lagstiftning i Sverige hade stärkt den privata journalistiken och hindrat SVT från att snedvrida konkurrensen.

Banta utbudet

De kommande sändningstillstånden kommer att gälla i åtta år, och är den sista chansen på länge att reformera public service. Det är upp till regeringen om SVT och SR ska tvingas bli smalare och vassare, eller låtas fortsätta svälla.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdAnne Marie KindbergOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024