”Alarmerande att vi fortfarande har en så segregerad skola”

Skolan brister när det kommer till att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning förutsättningar till lärande och utveckling. Många elever får inte undervisning av lärare med pedagogisk utbildning och föräldrarna behöver själva lägga tid på att stötta sina barn, visar en ny rapport från riksförbundet FUB. 

För att komma tillrätta med bristerna är de viktigaste åtgärderna enligt FUB att lösa lärarbristen, se till att det finns statistik över elevernas måluppfyllelse samt att timplanerna görs om. 
För att komma tillrätta med bristerna är de viktigaste åtgärderna enligt FUB att lösa lärarbristen, se till att det finns statistik över elevernas måluppfyllelse samt att timplanerna görs om. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix/TT
Rebecka Prahl

De anpassade skolformerna prioriteras inte i samma utsträckning som grundskola och gymnasieskola. Det konstaterar Riksförbundet FUB i en ny rapport där föräldrar till elever med intellektuell funktionsnedsättning

Altinget logoCivilsamhälle
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget civilsamhälle får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Senast från Civilsamhälle

Altinget logo
Stockholm | Köpenhamn | Oslo | Bryssel
Politik på allvar
AdressJohannesgränd 1111 30 StockholmRedaktionen+46 (0)8 12 13 14 24[email protected]Prenumerationsärenden+46 (0) 73 529 99 09[email protected]Org.nr. 556980-5269
Chefredaktör och ansvarig utgivare:Sanna RaymanCFOAnders JørningKommersiell direktörLars GrafströmVdChristoph NørgaardOrdförande och utgivareRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024