Vlachos om likvärdighetsutredningen: Skolvalet lider av systemfel

REDOVISNING I dag landade likvärdighetsutredningen som föreslår ändrade urvalsgrunder till friskolor, större statsbidrag till skolan och att kommuner ska kunna minska skolpengen till friskolorna. Utredningens sekreterare, skolforskaren Jonas Vlachos svarar på Altingets frågor.

Josefin Lingström

Vad är de viktigaste slutsatserna i er utredning?

– Att utvecklingen vad gäller skolsegregation och likvärdighet går åt fel håll och det finns all anledning att tro att det kommer att bli värre snarare än bättre om inget görs. Skolvalet lider av systemfel som dels gör att det förstärker dessa mönster, dels gör att det fungerar ineffektivt.

Är ert förslag ett steg på vägen mot en (mer) förstatligad skola?

– Delvis, då den statliga finansieringen blir mer sammanhållen och då vi föreslår ökad statlig lokal närvaro. Ett fullt förstatligande kräver dock vidare utredning.

Det är svårt att kombinera exempelvis fri etableringsrätt med ett ambitiöst arbete mot skolsegregation.

Jonas Vlachos
Sekreterare i utredning

Vlachos säger även att det är svårt att kombinera "fri etableringsrätt med ett ambitiöst arbete mot skolsegregation", men att utredningen försökt hitta en balans mellan olika intressen. På frågan om resultatet är ett paradigmskifte eller en renovering blir svaret kort:

– Renovering.

Jonas Vlachos.
Jonas Vlachos. Foto: Stockholms universitet

Hela intervjun

I den fullständiga versionen av denna intervju svarar Jonas Vlachos även på frågor om bristen på offentlig insyn, skolvalets segregerande effekter, de riktade statsbidragens framtid med mera.

Läs fullversionen på Altinget utbildning. Teckna gratis provabonnemang här.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00