Trakasserier i reklam räknas som aggressivt

EKONOMI. Trakasserier, hot om våld eller ett kränkande språk ska beaktas vid bedömning om marknadsföring är aggressiv, enligt ett förslag från regeringen.

Mattias Croneborg

Sverige tvingas ändra i marknadsföringslagen till följd av ett EU-direktiv. Nu ska det bli tydligare i lagtexten vad som räknas som aggressiv marknadsföring.

Det innebär att marknadsföringens art, hur lång tid en kampanj pågår och platsen för marknadsföringen har betydelse för om den ska betraktas som aggressiv.

Hotfullt eller kränkande

Det ska också beaktas om företaget använder ett hotfullt eller kränkande språk eller beteende. Andra faktorer som kommer att spela in är om ett företag utnyttjar ett ”speciellt missöde eller omständigheter, som näringsidkaren känner till och som är av sådan vikt att de försämrar konsumentens omdöme, för att påverka konsumentens beslut i fråga om produkten”.

Även ”oproportionerliga hinder” i ett avtal, utifrån konsumentens perspektiv ska också beaktas vid bedömning av marknadsföring. Det kan handla om hinder mot att konsumenten vill häva ett avtal eller byta en produkt.

Post- och telestyrelsen positiv

Fler remissinstanser anser att lagtexten blir för detaljerad och att mycket av det som nu förs in i lagen redan gäller i dag.

Men Post- och telestyrelsen anser att de metoder som räknas upp i den föreslagna lagändringen förekommer bland annat i e-postreklam och därmed kan ändringen förbättra konsumentskyddet.

Ett företag som bryter mot marknadsföringslagen kan dömas att betala en marknadsstörningsavgift.

 

Dokumentation

BESLUTSKEDJAN – PROPOSITION

Vad händer nu?

Partierna och ledamöter i riksdagen ska nu lägga fram sina motförslag, motioner, på regeringens förslag.  Enligt planerna ska riksdagen debattera och fatta beslut om förslaget under våren. 

Länk till proposition 2015/16:46

Regeringen föreslår att den ändringarna i marknadsföringslagen träder i kraft den 1 mars 2016.

Flera andra ändringar inom marknadsföring är på gång. Regeringen har i en promemoria föreslagit att företag som bryter mot marknadsföringslagen vid exempelvis vilseledande marknadsföring ska få bötesbeloppet höjt från dagens 5 miljoner till 10 miljoner kronor. Läs artikel på Altinget

En annan utredning har förslagit ett stopp för muntliga avtal vid telefonförsäljning, och att avtal ska tecknas skriftligt för att det ska gälla. Läs artikel på Altinget 

KO föreslås få rätt att meddela direkt bindande förelägganden vid överträdelser av marknadsföringslagen vid telefonförsäljning. (SOU 2015:61). Läs artikel på Altinget

 

 



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00