Bidrag till skolor med barn med särskilda behov görs om

SKOLPENG. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) går vidare med Alliansens reform att förbättra bidragen till skolor med elever med särskilda behov. I dag får knappt några skolor bidrag till följd av en dom i Högsta förvaltningsdomstolen.

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) är enig med Alliansen om behovet att ändra regler för tilläggsbidrag till skolor med elever med särskilda behov. 
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) är enig med Alliansen om behovet att ändra regler för tilläggsbidrag till skolor med elever med särskilda behov. 
Mattias Croneborg

Sedan lagen om skolpeng trädde i kraft 2010 har barn i behov av särskilt stöd rätt till extra resurser i skolan. Utöver den ordinarie skolpengen betalar kommunen ett tilläggsbelopp för extraordinära stödåtgärder till skolor.

Högsta förvaltningsdomstolen satte stopp

Många ärenden om tilläggsbeloppet och vad pengarna får användas till har hamnat i domstol och 2012 kom Högsta förvaltningsdomstolen med en principdom. Enligt Sofia Damm och den förra regeringen har domen inneburit en snäv och godtycklig tillämpning av reglerna om tilläggsbelopp, vilket drabbar elever med särskilda behov.

I domskälen sade Högsta förvaltningsdomstolen att en förutsättning för att tilläggsbelopp ska kunna lämnas är att eleven har ett omfattande behov av särskilt stöd som inte är förknippat med undervisningssituationen. Dessutom ska stödåtgärderna vara extraordinära. Flertalet elevers behov ska därmed enligt domstolen tillgodoses inom ramen för grundbeloppet.

– Skolor kan inte använda extra pengar till elever med särskilda behov. Det innebär att de måste ta pengar från annat håll och då kan andra elever drabbas i slutänden, säger Sofia Damm (KD) till Altinget. Hon driver frågan i riksdagen och har skrivit en motion och en skriftlig fråga till utbildningsministern.

Det är inte rimligt att fortsätta hänvisa till ett domstolsbeslut

Sofia Damm (KD)

Allt fler kommuner lämnar avslag till skolor om det extra tillägget. Detta eftersom lagen nu tolkas som om inga resurser kan ges till stöd i själva undervisningssituationen, trots att det just är där speciell kompetens krävs.

– Det är inte rimligt att fortsätta hänvisa till ett domstolsbeslut, säger Sofia Damm.   

Regeringen fortsätter i den gamla regeringens spår

Enligt den förra regeringen har lagen slagit särskilt hårt mot elever i små fristående förskolor och skolor samt resursskolor.

Därför presenterade Alliansen någon vecka före valet i september ett lagförslag för att komma till rätta med problemet. Hittills har den nya regeringen varit tyst med om den ska vidare med alliansförslaget. I budgetpropositionen nämndes inte frågan över huvud taget.

Men nu meddelar regeringen att man går vidare med Alliansregeringens förslag.

"Regeringen ser behovet av förändringar för att garantera att varje elev får det stöd skollagen ger rätt till", skriver Gustav Fridolins pressekreterare Matilda Uusijärvi Ek i ett mejl till Altinget.

Utredning om Läsa-skriva-räkna-garantin tillsätts

Regerinngen meddelar också att den går vidare i arbetet med Läsa-räkna-skriva-garantin. "I sammanhanget kommer regeringen även närmare studera de förslag som kommer fram i utredning SOU 2013:56 som tillsattes som ett resultat av friskolekommittén och formulera direktiv till en utredning om införandet av en läsa-skriva-räkna-garanti i de tidiga årskurserna."

Skolverket vill också ha ändring

En instans som blir viktig för regeringen i det fortsatta arbetet med ny lag för tilläggsbelopppet är Skolverket. Myndigheten har belyst frågan i en kartläggning i augusti och kom fram till att det nuvarande systemet brister både för kommuner och för skolor. Därför föreslog Skolverket att regeringen skulle ”se över resursfördelningssystemet ur ett elevperspektiv och införa ett system som baseras på skolornas insatser i form av kostnader för personal, lokaler och utrustning istället för den nuvarande bedömningen av enskilda elevers behov”.

 

Dokumentation

Skolor med elever med särskild behov

Enligt Skolverkets finns 61 grundskolor och sju gymnasieskolor som begränsar sitt mottagande till elever i behov av särskilt stöd läsåret 2013/14. Därutöver anger 20 grundskolor och sex gymnasieskolor att de inriktar sig mot dessa elever, men utan att begränsa sitt mottagande.

Skolorna riktar sig ofta till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och AST.

Många skolor skriver samtidigt att de även riktar sig till elever med social problematik eller elever med tidigare skolmisslyckanden.

Ungefär hälften av skolorna drivs i anslutning till ett HVB eller liknande.

 

Så skrev Alliansregeringen i september 2014

”Det ska förtydligas i skollagen att tilläggsbelopp för särskilt stöd ska vara individuellt utformat utifrån barnets eller elevens behov. Tilläggsbeloppet ska syfta till att eleven får förutsättningar att nå målen för utbildningen. För förskolan ska tilläggsbeloppet syfta till att målen för utbildningen nås."

"I skolförordningen och i gymnasieförordningen ska det anges att med tilläggsbelopp för särskilt stöd avses, utöver ersättning för extraordinära stödåtgärder som inte har anknytning till den vanliga undervisningen, också ersättning för sådana extraordinära stödåtgärder som riktas till barn och elever med stora inlärningssvårigheter.”


Nämnda personer

Gustav Fridolin

Svensk- och temalärare Stadsmissionens folkhögskola, rektor Cogitoakademin
Fil. kand i mellanösternkunskap (Stockholms uni., 2009), yrkesexamen som folkhögskolelärare (Linköpings uni., 2010)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00