Reklamskatten kan avvecklas

MEDIER. En bred, blocköverskridande majoritet i KU vill att regeringen börjar ett arbete med att avveckla reklamskatten för tidningar. Planerna på en avtrappning av skatten ska också vara förankrad i regeringen, enligt alliansledamöter.

Per-Ingvar Johnsson (C), ledamot i KU
Per-Ingvar Johnsson (C), ledamot i KU
Mattias Croneborg

Reklamskatten för dagspressen har varit omdebatterad sedan den infördes. Många finansministrar har sagt sig stödja tanken på ett slopande, men när det väl kommit till kritan har båda blocken valt att prioritera andra reformer. Men nu kan bli ändring på det.

I samband med att konstitutionsutskottet, KU, har behandlat regeringens förslag på nya presstödsregler har samtliga partier utom Sverigedemokraterna enats om flera tillkännagivanden till regeringen.

Duggar tätt 

Under riksdagsåret har visserligen riksdagens tillkännagivanden duggat tätt och det är tveksamt om de innebär någon större skillnad i sak. Men merparten av dessa har sitt ursprung i alliansförlag som sedan fått stöd av SD. I detta fall är det ett alliansförslag som får stöd av regeringspartierna samt Vänsterpartiet.  

Per-Ingvar Johnsson (C), ledamot i KU och en av dem som skrev motionen som utskottets förslag till tillkännagivanden bygger på, menar att förslaget när det gäller avtrappning av reklamskatten har stöd i regeringen.

– Vi uppfattar det som att regeringspartierna i utskottet har förankrat det hos regeringen, säger Per-Ingvar Johnsson till Altinget.

Han är glad att Alliansens motion fått stöd av S, V och MP.

– Det har varit ett tagande och givande, säger han om förhandlingarna.

Ja till regeringens förslag

KU har alltså sagt ja till regeringens proposition om ändrade presstödsregler. Men förutom reklamskatten finns ytterligare tillkännagivanden som sätter press på regeringens mediepolitik.  

Ett av dem handlar om att öka stödet till dagstidningar som kommer ut en eller två dagar i veckan. KU vill sänka spärren för presstöd för dessa tidningar genom att sänka gränsen för hur stor andel av upplagan som ska vara abonnerad.

Ett annat förslag från KU rör samdistribution av tidningar och post. Syftet är att sänka tidningsförlagens kostnader för att köra ut tidningar till prenumeranter.

Enligt plan ska riksdagen rösta om utskottets förslag den 20 maj.

Dokumentation

Reklamskatten

  • Reklamskatten är en punktskatt på reklam som sprids inom Sverige. Annonser i tidningar, annonsblad, affischer, skyltar på fordon, bioreklam med flera omfattas av skatten. Däremot är annonsering i tv, radio och på Internet undantagen.
  • Tidningar och tidskrifter har också ett grundavdrag på 50 miljoner. Därmed är det främst de stora tidningskoncerner som drabbas av skatten.
  • Skatten är 3 procent av kostnaden för annonseringen i en allmän nyhetstidning.
  • Reklamskatten infördes 1972 för att finansiera presstödet. 


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00