Körkortsreform kostade 200 miljoner

FÖRVALTNING. Reformen att låta Transportstyrelsen ta över handläggning av körkortsärenden kostade skattebetalarna 200 miljoner kronor. En betydande del av dessa kostnader hade kunnat undvikas, konstaterar Statskontoret i en utvärdering.

Illa förberedd reform. Att byta huvudman för körkortshantering kostade 200 miljoner kronor. Onödigt dyrt, anser statskontoret.
Illa förberedd reform. Att byta huvudman för körkortshantering kostade 200 miljoner kronor. Onödigt dyrt, anser statskontoret.
Mattias Croneborg

År 2010 flyttades körkortshanteringen från länsstyrelserna till Transportstyrelsen. Reformen var dåligt förberedd, anser Statskontoret

– Över en natt tog Transportstyrelsen över 140 000 ärenden. Bara att skanna in dokumenten tog tre månader, säger Johan Wockelberg-Hedlund till Altinget.

Statskontoret anser att stora summor skulle kunna ha sparats genom bättre förberedelser. ”Körkortsreformen visar tydligt att det kan få allvarliga konsekvenser att inte analysera av hur förutsättningarna för en organisationsförändring ser ut och vilka förberedelser som krävs för att reformarbetet ska lyckas”, skriver Statskontoret.

Hur skulle man ha gjort för att undvika så höga kostnader?

– Då skulle man ha gjort en ordentlig analys om hur körkortshantering fungerar, säger Johan Wockelberg-Hedlund.

Ett annat problem som drev upp kostnaderna och ökade kötiden för körkortsärenden var att möjligheten att effektivisera verksamheten genom ny teknik överskattades. Regeringen hade hoppats på att Transportstyrelsen skulle kunna halvera antalet handläggare i förhållande till de resurser som länsstyrelserna använde. Men det stämde inte. Utan Transportstyrelsen använde lika många årsarbetskrafter i den övertagna verksamheten 2013 som länsstyrelserna gjorde innan reformen.

För att få ökad kontroll på kostnaderna framöver föreslår Statskontoret att regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att redovisa hur kostnaderna för körkortsverksamheten utvecklas. Transportstyrelsen ska också förklara vilka åtgärder man vidtagit för att effektivisera verksamheten.

Men reformen får inte bara ris. Regeringens mål om bättre förutsättningar för en enhetlig rättstillämpning har uppnåtts. Statskontoret anser också att allmänhetens möjligheter att komma i kontakt med ansvarig körkortsmyndighet förbättrats. 

Dokumentation

Här är myndigheterna som styr transportsverige

Transportstyrelsen utformar regler och kontrollerar hur de följs, ger tillstånd (körkort och certifikat), registrerar ägarbyten samt sköter trängselskatt och fordonsskatt. Myndigheten har ungefär 1 750 medarbetare fördelade på 13 olika orter.

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för alla trafikslag samt för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Myndigheten ansvarar även för kunskapsprov och körprov för körkort. Trafikverket har cirka 6 500 anställda.  

Trafikanalys granskar beslutsunderlag, utvärderar åtgärder och ansvarar för statistik. Myndigheten har drygt 30 medarbetare.  

Statens väg- och transportforskningsinstitut är ett oberoende forskningsinstitut inom transportsektorn med omkring 200 medarbetare. 

Källa: Statskontoret



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00