Liten risk att strunta i bluffaktura

KONSUMENT. Ungefär var femte privatperson har drabbats av bluffakturor. Men de flesta struntar i att betala, vilket är i det närmaste riskfritt.

Per-Anders Sjögren

I över 90 procent av fallen betalar inte de privatpersoner eller företag som har fått fakturan. I en del fall skickas en betalningspåminnelse, men det är bara i få fall som bluffmakarna går vidare och försöker få betalt via betalningsföreläggande och inkasso. Det är ytterst få fall som drivs vidare till tingsrätt, enligt utredaren Stefan Strömberg, lagman vid Stockholms tingsrätt.

– På det hela taget är det tämligen riskfritt att inte betala. Inget händer, sade han när utredningen presenterades.

Få anmäler

Det är dock få, såväl privatpersoner som företag och myndigheter, som polisanmäler att de har fått en bluffaktura. Strömberg påpekar också att affärsidén med bedrägeriet är att någon faktiskt betalar den påhittade fakturan och om ingen skulle betala så skulle problemet sannolikt försvinna. Och därmed bidrar de som betalar till att brottsligheten fortsätter.

Fakta
Det finns olika typer av bedrägerier med fakturor. Bluffakturor skickats ut utan föregående kontakt från okända leverantörer som vill ha betalt för något som aldrig beställts. I en del fall liknar fakturan en räkning från något välkänt företag (kapade fakturor).
Fakturabedrägeri efter kontakt gäller fakturor som skickats ut efter en kontakt, exempelvis på telefon, och där den som skickar fakturan hävdar att det finns någon form av avtal mellan dem. Faktura eller betalningskrav påstås följa avtalet. Det kan handla om grundlösa påståenden om avtal eller att den som får fakturan på olika sätt har blivit vilseledd eller pressad att ingå avtal.
Krav mot privatpersoner gäller i de flest fall belopp under 1 000 kronor.
Krav mot företag, kommuner och statliga myndigheter gäller oftast ett belopp mellan 1 000 och 5 000 kronor.
Enligt utredningens uppskattning har privatpersoner och företag under det senaste året betalat totalt mellan en halv miljard och en miljard kronor till personerna bakom fakturabedrägerierna.

Därför behöver företag och privatpersoner bli bättre på att ta strid mot bluffakturorna och liknande bedrägerier samtidigt som informationen och kunskaper om vilka rättigheter som man har i dessa fall måste bli bättre, enligt utredaren.  Konsumentverket, Tillväxtverket och Polismyndigheten bör få i uppdrag av regeringen att lämna information för att motverka att fler drabbas av fakturabedrägerier. Myndigheterna ska även ta fram en strategi om vart man ska vända sig för att få information om bedrägerier med fakturor.

Skydd mot missbruk

Enligt utredaren ger de befintliga lagarna ett bra skydd för att den som drabbas ska slippa att betala. Men han föreslår en ändring. Det gäller reglerna om rättegångskostnaderna i förenklade tvistemål som bör ändras för att bättre skydda mot missbruk.

Det är få fall som går så långt som till domstol, men i de fallen kan den som motsätter sig att betala fakturan bara få en begränsad ersättning om han eller hon vinner målet. Därför föreslår Strömberg att den som tar tvisten till domstol, trots att det inte finns någon grund för kravet, ska betala hela motpartens rättegångskostnader. Även den som är juridiskt ombud ska kunna bli ersättningsskyldig om ett ogrundat krav tas upp. Reglerna ska gälla i förenklade tvistemål och ska bara omfatta näringsidkare.

Dokumentation


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00