Klimatkritik mot transportplan

INFRASTRUKTUR. Trafikverkets nationella plan för transportsystemet håller inte måttet, enligt Naturvårdsverket. Boverket anser att Trafikverket har ett passivt förhållningssätt till transporternas klimatpåverkan.

För mycket väg och för lite fokus på omställning. Trafikverkets förslag till nationell transportplan behöver ändras radikalt, enligt Naturvårdsverket.
För mycket väg och för lite fokus på omställning. Trafikverkets förslag till nationell transportplan behöver ändras radikalt, enligt Naturvårdsverket.Foto: Pixabay
Johanna Alskog

Trafikverkets nationella plan för transportsystemet har nu varit ute på remiss. Planen får mycket beröm från vitt skilda håll för att ha ett starkt fokus på järnvägsinvesteringar, men det finns också ett antal remissinstanser som anser att Trafikverket borde ha gjort ett bättre jobb vad gäller klimatomställningen av transportsystemet.

Naturvårdsverket gör tummen ner

Naturvårdsverket är allt annat än imponerad av förslaget från. Trafikverket. Miljömyndigheten konstaterar i sitt yttrande att förslaget är otillräckligt utifrån vad som krävs för att uppfylla uppsatta klimatmål, mål som bör vara styrande för Trafikverkets arbete med att planera infrastrukturplaneringen.

"Mot denna bakgrund vill Naturvårdsverket se en plan som ser radikalt annorlunda ut än vad
Trafikverket nu föreslår. Utgångspunkten för planeringen bör vara att de beslutade målen ska nås, istället för att som nu låta prognoser om oönskade trafikökningar styra planeringen." skriver Naturvårdsverket i sitt yttrande till näringsdepartementet.

Boverket vill se egna initiativ

En annan myndighet som anser att Trafikverket har ett alldeles för passivt förhållningssätt till den nödvändiga omställningen av transportsystemet är Boverket. Myndigheten efterlyser att Trafikverket tar "ett tydligare tag i taktpinnen" och föreslår åtgärder som leder i riktning mot både hållbarhets- och tillgänglighetsmål.

Fakta
Trafikverket om transportplanen och klimatpåverkan
"För att åstadkomma minskad klimatpåverkan från transportsystemet krävs styrmedel och åtgärder som främjar energieffektivisering, elektrifiering, ökad andel biodrivmedel samt ett transporteffektivt samhälle. Det handlar främst om åtgärder och styrmedel som ligger utanför den nationella planen. Planen bidrar med det som ryms inom nationella infrastrukturåtgärder.
Exempel på styrmedel som kan ge effekt för överföring från väg till järnväg och sjöfart är bland annat bindande koldioxidkrav, eco-bonus på sjöfart samt så kallad miljökompensation riktad till järnvägsföretag."
- ur transportplanen

WWF anser till skillnad från Trafikverket att hur transportsystemet utvecklas, i synnerhet infrastrukturen och därmed NT 2018–2029, är av central betydelse för att ett flertal av de nationella miljökvalitetsmålen ska kunna nås, däribland målet att begränsa den globala klimatpåverkan.

ur Världsnaturfonden WWF:s yttrande

Eftersom det är uppenbart att planförslaget inte tillräckligt bidrar till, och i vissa fall motverkar, hänsyns- och klimatmålen hade det varit värdefullt att ha med ett alternativ i miljöbedömningen som visat hur planen kan hålla sig inom dessa mål.

ur Naturvårdsverkets yttrande

Trafikverket skriver i den nationella planen att myndigheten inte har rådighet över styrmedel och åtgärder. Detta hindrar inte att Trafikverket är tydligt med att ge rekommendationer till de styrmedel och åtgärder som behövs, skriver Boverket i sitt yttrande.

WWF: Fel ordning på målen

Även Världsnaturfonden WWF ifrågasätter transportplanen och anser att Trafikverket har fel prioritetsordning: "Vi noterar att de nationella och regionala klimat- och miljömålen verkar ha lägre prioritet än andra mål i transportplanen, när de enligt vår ståndpunkt borde vara överställda övriga mål." skriver miljöorganisationen.

För att inte riskera att de ambitioner som Sverige har på klimat- och miljöområdet går om intet är det viktigt att bryta den utveckling som pågått under lång tid med att högre banavgifter.

ur Fackförbundet ST:s yttrande

Nationell plan behöver bli ett tydligare strategiskt dokument där Trafikverket använder sig av alla de styrmedel som man förfogar över, men också pekar på styrmedel som andra myndigheter eller regeringen och riksdag har rådighet över.

ur Boverkets yttrande

Ska vi klara klimatmålen krävs exempelvis att man avstår från fortsatt utbyggnad av motorväg i storstadsregioner, till förmån för alternativa färdsätt. Till exempel bör planeringen av Östlig förbindelse i Stockholm snarast avbrytas, enligt WWF.

Bred kritik mot höjda banavgifter

Fackförbundet ST hör till dem som ifrågasätter planens förhållande till klimatmålen. Men här handlar kritiken framför allt om förslaget om att höja banavgifter, farledsavgifter samt lotsavgifter, en kritik som återkommer hos många av remissinstanserna.

"Det saknas inte förslag för att med positiva styrmedel främja en ökad användning av järnväg och sjöfart men som ännu inte lett fram till skarpa förslag från regeringen." skriver ST.

Ifrågasätter flygplatsbidrag 

I den nationella planen finns bland annat en kvarts miljard kronor till den privata flygplatsen i Sälen-Malung, Scandinavian Mountains Airport. Då bidrag till icke-statliga flygplatser är en miljöskadlig subvention, skriver Naturvårdsverket att planen även borde redovisa hur dessa statliga medel hade kunnat satsas på mer mer hållbara transportsätt.

LÄS OCKSÅ: Damberg: Flygplats och flygskatt går hand i hand 

Dokumentation

Den nationella planen för transportsystemet är en tolvårig plan som tas fram vart fjärde
år, i detta fall åren 2018 till 2029. Planen omfattar åtgärder för att underhålla och utveckla statliga vägar och järnvägar, men rymmer även sjö- och luftfart samt medfinansiering.

Den finansiella ramen för planen är 622,5 miljarder kronor, vilket är drygt 100 miljarder mer än nuvarande plan. Utöver det tillkommer 90 miljarder från trängselskatt, banavgifter och medfinansieringar.



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00