Han ska sätta deadline för sista droppen bensin
FOSSILFRITT. Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar får uppdraget att utreda både ett nationellt förbud mot fossildrivna bilar och att föreslå ett årtal för när sista droppen fossila drivmedel ska säljas i Sverige.
– Det känns väldigt bra att leverera ännu en pusselbit i januariavtalet, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).
Johanna Alskog
Redaktör Altinget Miljö och Energi samt Altinget SäkerhetDe svenska klimatmålet att minska utsläppen från transporterna med minst 70 procent till år 2030 är ambitiöst, påpekar finansmarknadsminister Per Bolund vid en pressträff på torsdag förmiddag.
– Takten måste öka om vi ska nå det målet, säger han.
Ett förbud
En del i det är den utredning som regeringen nu tillsätter, med uppdrag att utreda ett förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar. I utredaren Sven Hunhammars uppdrag ingår även föreslå ett årtal för när fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige.
Men något förbud mot befintliga bensin- och dieselbilar handlar utredningsuppdraget inte om, bedyrar Per Bolund.
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar (Utredning tillsätts 2019. Kräver godkännande av EU-kommissionen. Ny lagstiftning beslutas under mandatperioden). Regeringen kommer att driva ett motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen. Ett årtal ska utredas för när fossila bränslen ska vara helt utfasade (I samma utredning som innan).
ur januariavtalet mellan S, MP, C och L
– Den som har en diesel- eller bensindriven bil i dag behöver inte oroa sig. Men vi behöver höja ambitionen när gäller de bilar som kommer ut på marknaden för att det ska bli möjligt att nå de mål vi har satt upp och om Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland, säger han.
Gäller nya bilar
I Sven Hunhammars uppdrag ingår att lägga fram ett förslag på ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar, men han har också frihet att föreslå andra lösningar.
– Utredningen kommer ha fokus på nybilsförsäljning och vilka krav man kan ställa på de bilar som säljs i framtiden. EU har lobbat med rena förbud mot teknik, men vi har också utsläppskrav och andra styrmedel. Utredaren frihet att titta på olika lösningar, säger Per Bolund.
Införas i hela EU
Förutom att koncentrera sig på Sverige, ingår dessutom i uppdraget att analysera hur ett motsvarande förbud kan komma till stånd i hela EU. Vad gäller risken för att EU:s regler för den fria marknaden ska sätta käppar i hjulet för Sverige att införa särregler, så har Bolund gott hopp om att det ska lösa sig.
– Fler och fler länder ansluter sig till den här linjen. Vi har stora förhoppningar om en fruktbar dialog med EU-nivån, säger han och tar Danmark, Nederländerna, Tyskland och Frankrike som exempel på länder som på olika sätt är inne på förbud mot nya fossildrivna bilar.
Utredningen är en del av punkt 31 i januariavtalet.
– Det känns väldigt bra att leverera ännu en pusselbit i januariavtalet, säger Per Bolund.
Utredningen ska vara klar senast i februari år 2021.