Hallå där Claes Nordmark – som vill att regeringen prioriterar järnvägen i norr

HALLÅ DÄR. Enligt Trafikverket kommer det ta 15 år att bygga klart järnvägssträckan mellan Umeå och Skellefteå. Det är oacceptabelt enligt Claes Lundmark (S), kommunalråd i Boden och ordförande för Norrbottens kommuner.

Claes Nordmark (S) är kommunalråd i Boden och ordförande för Norrbottens kommuner, ett kommunförbund med länets 14 kommuner.
Claes Nordmark (S) är kommunalråd i Boden och ordförande för Norrbottens kommuner, ett kommunförbund med länets 14 kommuner.Foto: Boden
Johanna Alskog

Trafikverkets inriktningsunderlag för planeringen av transportinfrastrukturen mellan 2022 och 2037 har precis varit ute på remiss. Bodens kommunalråd Claes Nordmark (S) ifrågasätter att det ska ta 15 år att bygga klart järnvägen mellan Umeå och Skellefteå och att ingen ens vet när sträckan Skellefteå till Luleå ska byggas.

 

På vilket sätt är den planerade järnvägen mellan Umeå och Luleå, Norrbotniabanan, viktig för Boden?

– Den är strukturellt viktig för hela norra Sverige. Det handlar om förutsättningarna för godstrafiken, där trycket är tufft. Det fraktas stål söderut motsvarande ett Eiffeltorn varje dag. Dessutom konkurrerar godstrafiken om utrymmet med persontrafiken.

Fakta
Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå-Luleå som ska förbättra möjligheterna för både godstransporter och persontransporter.
Bygget av Norrbotniabanan påbörjades under hösten 2018 mellan Umeå och Dåva, en sträcka på 12 kilometer.
Ännu finns inget nationellt beslut om när banans andra etapp, sträckan Skellefteå-Luleå, ska byggas.

– Efterfrågan på att åka fossilfritt är allt större och då är järnvägen ett fint alternativ. Så länge inte Norrbotniabanan står klar kommer det ta längre tid att nå klimatmålen.

Varför tror du att projektet tar så lång tid?

– Att bygga järnväg kostar väldigt mycket pengar. Trafikverket har förmodligen gjort en ekonomisk bedömning. Därför krävs det en tydligare markering från regeringen om vad som är prioriterat.

Vilka andra infrastrukturinvesteringar är viktiga för Boden och Norrbotten de kommande åren?

– Vad gäller järnväg är det viktigt att Malmbanan har hög kapacitet och att det blir ett dubbelspår mellan Luleå och Boden.

– Vad gäller vägnätet har vi noterat att Trafikverket har börjat sänka hastigheten på en del vägar, istället för att vidta underhållsåtgärder. Vi är oroliga att man har för avsikt att jobba så, att det blir en trend. Man är i stor utsträckning  hänvisad till vägtransporter här uppe. I Norrbotten är vi 2,5 procent av befolkningen på 25 procent av landets yta.

Är det för stort fokus på södra Sverige i diskussionen om infrastruktur?

– Mycket handlar lätt om tåg med hög hastighet och de tätbefolkade regionerna. Men gör man inte investeringar i norra Sverige riskerar man att tappa intäkter till statskassan.

– Regeringen har bra intentioner och talar mycket om att hela Sverige ska leva, vilket också har märkts de senaste 5-6 åren. Men det måste också konkretiseras i exempelvis ännu fler infrastruktursatsningar.

Dokumentation

Läs Trafikverkets underlag här:

Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplaneringen för perioden 2022−2033 och 2022−2037

Läs remissinstansernas yttranden här.

Trafikverkets inriktningsunderlag ska ligga till grund för den infrastrukturproposition som regeringen planerar att lämna till riksdagen i april.



E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00