Debatt

Bättre IT-verktyg i skolan med mer samverkan

Med sitt uppdrag att ta fram en ny nationell digitalisering strategi för skolan skulle Skolverket kunna ta initiativ till arbetet tillsammans med skolans huvudmän kommunerna. Det skriver Tina Thörner, grundare av YourAcademy och Fredrik Svensson, affärsutvecklingschef på Redpill Linpro.

Att säkra att elever och lärare har digitala plattformar som skapar de bästa förutsättningar för inlärning, och som är användarvänlig, är en fråga som har mycket hög prioritet, skriver debattörerna. 
Att säkra att elever och lärare har digitala plattformar som skapar de bästa förutsättningar för inlärning, och som är användarvänlig, är en fråga som har mycket hög prioritet, skriver debattörerna. Foto: Janerik Henriksson/TT
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

I somras presenterade det medlemsdrivna programmet för digital samverkan, eSam, en rapport på över 30 olika samarbetstjänster som alternativ till Teams som på grund av GDPR och andra datalagstiftningar inte lever upp till offentlig sektors höga krav på integritet och datasäkerhet. En rapport som rönt stor uppmärksamhet.

ESams arbete visar på hur man genom samverkan och beslutsamhet kan skapa förutsättningar för offentligt finansierade verksamheter att få tillgång till bra digitala tjänster som lever upp till våra datalagar.

Lika viktigt är att utredningen och de efterföljande upphandlingarna skapar en marknad för de företag som levererar alternativ. Det är en viktig nyckel för att stärka EU:s digitala suveränitet och kunna bygga bättre digitala samhällen. 

Kartläggningen borde inspirera till samverkan inom fler områden inom offentlig digitalisering. För att möta kraven från medborgarna på digital service, bemöta kompetensbristen inom IT och låta varje skattekrona arbeta effektivt, måste vi helt enkelt sluta uppfinna hjulet inom offentlig sektors digitalisering.

För att möta kraven från medborgarna på digital service, bemöta kompetensbristen inom IT och låta varje skattekrona arbeta effektivt, måste vi helt enkelt sluta uppfinna hjulet inom offentlig sektors digitalisering.

Tillsätt en utredning inom skolan

Ett område där jag gärna skulle vilja se en ny ”eSamutredning” är inom skolan. Och eftersom Skolverket just nu arbetar med en ny nationell digitaliseringsstrategi kunde inte timingen varit bättre.

Att säkra att elever och lärare har digitala plattformar som skapar de bästa förutsättningar för inlärning, och som är användarvänlig, är en fråga som har mycket hög prioritet. Tyvärr läser vi ofta om de problem som finns med skolplattformar där följetången kring den havererade skolplattformen i Stockholm är ett exempel. Samtidigt är amerikanska leverantörer brett använda i skolan vilket skapar utmaningar ur ett regulatoriskt perspektiv. Ett färskt exempel på det kan vi plocka från våra grannar i Danmark där det danska dataskyddsmyndigheten Datatilsynet har hittat en rad juridiska problem med att använda Googles produkter i skolverksamhet.

Ta initiativ, Skolverket

Som medlem av eSam, och med sitt uppdrag att ta fram en ny nationell digitalisering strategi för skolan, skulle Skolverket kunna ta initiativ till arbetet tillsammans med skolans huvudman, kommunerna. Målsättningen bör vara att identifiera vilka skolplattformar som finns och som lever upp till kraven på funktion och regelefterlevnad. Huvudtemat bör vara att skapa utrymme för plattformar som är byggda på öppen källkod för att enkelt kunna återanvändas och införas i existerande och framtida system.

Med en motsvarande genomgång och ”certifiering” av skolplattformar som av digitala samarbetstjänster kan kommuner spara mycket i upphandlingar. Dessutom kommer skolplattformar som är byggda efter våra behov i Sverige att ge lärarna mer tid till undervisning i stället för it-support. I slutändan skapar det bättre förutsättningar för att eleverna ska maximera sin tid i skolan kring lärande. Det kommer att behövas välutbildade elever för att möta de stora utmaningar vi står inför!

 


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00