Alrow Media levererar tillfredsställande resultat i ny årsredovisning

Alrow Media går ut ur räkenskapsåret 22/23 med vinst. Med lanseringen av Altinget i Norge fortsätter expansionen på den nordiska mediemarknaden. 

Christoph Nørgaard, vd Alrow Media.
Christoph Nørgaard, vd Alrow Media.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Redaktionen

Mediekoncernen Alrow Media, som står bakom Altinget i Danmark, Sverige och Norge samt media- och tankesmedjan Mandag Morgen i Danmark, levererar ett tillfredsställande resultat på 4 462 t.kr. DKK före skatt i den nyligen publicerade årsredovisningen, som löper från 1 juli 2022 till 30 juni 2023. 

– Under det senaste verksamhetsåret har vi fokuserat på att lansera Altinget i Norge. Denna investering drar ner årets resultat avsevärt, vilket är helt förväntat. Exklusive investeringen i Norge levererar vi det näst bästa resultatet i koncernens historia, säger vd Christoph Nørgaard och fortsätter: 

– Uppstarten i Norge ska ses som en investering i framtiden. Det följer den strategi vi har fastställt. Det är ett viktigt steg mot drömmen om att bli Nordens största politiska mediehus.

Expansion i Bryssel

Förutom att gå in på den norska marknaden fokuserade verksamhetsåret på att stärka tillväxten i kärnverksamheten i Danmark och Sverige, expandera kontoret i Bryssel och fortsätta investera i IT och digitalisering. Därutöver har Grønbechs Hotel i Allinge på Bornholm sålts. 

– Vi har lanserat nya medier och kommersiella produkter i Danmark, Sverige och Norge. Tankesmedjan Mandag Morgen har haft en imponerande tillväxt och vi upplever en generell förbättring inom de olika affärsområdena. Men precis som resten av mediebranschen utmanas vi om annonsintäkterna, säger Christoph Nørgaard och fortsätter:

– Mediebranschen går igenom turbulenta tider, där vi naturligtvis noterar bokslut och tillkännagivandena från våra kollegor med begränsad optimism. Vi förväntar oss dock att kunna leverera tillväxt under det kommande året, särskilt drivet av prenumerationsverksamheten. Men mycket hänger på annonsmarknadens utveckling.

Fokus på hållbarhet

Under verksamhetsåret har det även varit fokus på hållbarhet och grön omställning. Koncernen har publicerat klimatbokslut för 2021 och 2022 för de danska företagen och arbetar med ett brett spektrum av initiativ för att bidra till CO2e-minskning:

– Alrow Media fokuserar naturligtvis också på de globala målen och hållbarhet. Vi täcker området i våra medier, samt driver nätverk och kurser inom området och är värd för den årliga Världsmålsveckan i Danmark. Men frågorna har också en central plats i vår egen strategi och vi arbetar med ett antal konkreta initiativ för att minska våra utsläpp, avslutar Christoph Nørgaard.

Se räkenskaperna i sin helhet för respektive bolag i faktarutan längst ned. 

Nämnda personer

Christoph Nørgaard

Vd Alrow Media (Altinget och Mandag Morgen)
Master i international business (Aarhus Universitet)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00