17 av 20 kommunalråd säger nej till miljözoner
MILJÖZONER. Det är få av de ledande politikerna i landets 20 största kommuner som vill införa miljözoner för personbilar. Bara tre av kommunalråden säger "ja" eller "kanske".
Johanna Alskog
Redaktör Altinget Miljö och Energi samt Altinget SäkerhetIntresset för att införa miljözoner för personbilar i kommunen är svagt bland de ledande politikerna i landets 20 största kommuner. Det visar Altingets enkät med kommunstyrelseordförandena (i några fall är det ett annat ansvarigt kommunalråd, men från samma parti, som har svarat).
Stockholms stad är fortsatt ensam vad gäller att faktiskt ha börjat arbeta med frågan, en utredning som ska vara klar under hösten år 2018.
– Vi är positiva till att det nu finns möjlighet att införa miljözoner för miljöbelastande bilar och lätta lastbilar men staden måste först utreda förutsättningarna för detta gällande bland annat miljönytta och samhällskostnader liksom möjliga årtal och fordonsklasser samt möjlig geografisk omfattning, svarar stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S).
Lund och Norrköping postiva
Ytterligare två kommunalråd är intresserade av prova åtgärden, men med varierande förankring i partiet lokalt. Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund, svarar ja.
Miljözoner är en ganska tung åtgärd som inskränker på privatpersoner som investerat mycket i dieselbilar under
Erik Pelling, kommualråd, ordförande plan- och byggnadsnämnden, Uppsala
förevändning att det skulle vara bra för miljön. Vi behöver förbättra luftkvaliteten på vissa platser i Uppsala men det finns andra verktyg.
– Vi vill pröva miljözoner i Lund. Var och i vilken omfattning får vi återkomma till.
Det kommer dock inte vara någon stor valfråga för Socialdemokraterna i Lunds kommun.
Vi har den bästa luften på decennier i
Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka
stockholmsregionen. Det ska finnas
behov för det. Inte bara för att jäklas
med bilisterna.
– Vi kommer att i alla frågor i valrörelsen att vara öppna och ärliga. Däremot kommer detta inte vara en av våra huvudfrågor i valrörelsen, svarar Anders Almgren.
Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, är mer försiktigt positiv till att begränsa mindre miljövänliga bilars framfart inne i tätorten.
– Vi har inte tagit ställning men för egen del är jag inte främmande för tanken. Men det måste ske i en takt o på ett sätt som gör det möjligt för människor att anpassa sig, säger han.
Artigare avslag i S-kommuner
I övrigt är det alltså ingen av de 20 största kommunerna där något av kommunalråden vill glänta på dörren till idén med miljözonerna. De socialdemokratiska kommunalråden tenderar att säga "nej" på ett något mjukare sätt, inte så förvånande med tanke på att det är en åtgärd från S+MP-regeringen.
Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, svarar exempelvis:
– Nej, jag ser inget behov av det för närvarande. Jag anser däremot att det är bra att kommunerna har möjligheten att använda sig av detta som ett verktyg.
Anders Schönström (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö svarar:
– Vi har en god luftmiljö. Vid mätningar är vi den enda storstad som har bra luftmiljö. Våra nuvarande åtgärder är tillräckliga.
Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, svarar däremot bestämt nej: "Vi vill inte och vi ska inte." Lika bestämda är flera moderata kommunalråd.
LÄS HELA ARTIKELN PÅ ALTINGET MILJÖ&ENERGI. TECKNA GRATIS PROVABONNEMANG HÄR.
Namn, titel | Parti | Kommun |
Vill du införa miljözoner för personbilar i kommunen? |
Jan Valeskog, stadsbyggnadsborgarråd | S | Stockholm | Stockholms stad har börjat utreda ett införande av miljözoner. |
Ann-Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande | S | Göteborg | Nej. |
Andreas Schönström, kommunalråd teknik, miljö, trygghet | S | Malmö | Nej. |
Erik Pelling, kommunalråd, ordförande plan- och byggnadsnämnden | S | Uppsala | Nej. |
Elias Aguirre, kommunalråd, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden | S | Linköping | Nej (enligt uttalande i P4 Östergötland) |
Kenneth Nilsson, kommunstyrelsens ordförande | S | Örebro | Nej. |
Anders Teljebäck, kommunstyrelsens ordförande | S | Västerås | Nej. |
Peder Danielsson, kommunstyrelsens ordförande | M | Helsingborg | Nej. |
Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande | S | Norrköping | "Vi har inte tagit ställning men för egen del är jag inte främmande för tanken." |
Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande | C | Jönköping | Nej. |
Hans Lindberg, kommunstyrelsens ordförande | S | Umeå | Nej. |
Anders Almgren, kommunstyrelsens ordförande | S | Lund | "Ja, vi vill pröva miljözoner i Lund." |
Ulf Olsson, kommunstyrelsens ordförande | S | Borås | "Kan i dagsläget varken svara ja eller nej på frågan." |
Daniel Dronjak, kommunstyrelsens ordförande | M | Huddinge | Nej. |
Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande | S | Eskilstuna | Nej. |
Patrik Stenvard, kommunstyrelsens ordförande | M | Gävle | Nej. |
Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande | M | Nacka | Nej. |
Jonas Bergman, kommunstyrelsens ordförande | M | Halmstad | Nej. |
Peder Björk, kommunstyrelsens ordförande | S | Sundsvall | Nej. (enlig debattartikel i ST 16/4) |
Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande | S | Södertälje | Nej. |
Research: Nathalie Gunnarsson
Regeringens miljözoner
Från den 1 januari år 2020 ska kommunerna ha möjlighet att införa tre olika miljözoner, enligt ändringar i trafikförordningen som regeringen förbereder:
Den första miljözonen
Reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar). Miljözoner finns därför redan i dag i åtta kommuner. Dagens miljözoner innebär att fordon som uppfyller utsläppsklass euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020. Därefter får bara fordon som uppfyller utsläppsklass euro 6 köra i zonen.
Den andra miljözonen
Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 få köra där. Från den 1 juli 2022 kommer kraven skärpas till att endast dieselbilarna Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor.
För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar.
Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här t.ex. elbilar och bränslecellsbilar.
Den tredje miljözonen
Här ställs högst krav. I den zonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.