I klimatpaketet: Räddningsmiljarder till Green Cargo

KAPITALTILLSKOTT. Green Cargo är i ekonomisk knipa. Av de 9,7 miljarderna i regeringens "gröna återhämtningspaket" går 1,4 miljarder till det statliga järnvägsbolaget.

Regeringens budgetbesked är "en tydlig och viktig signal att de vill att Green Cargo ska fortsätta att vara en drivande kraft för att öka andelen godstransporter på järnväg och möjliggöra en grön återstart efter Corona-pandemin" enligt Jan Sundling, styrelseordförande Green Cargo. 
Regeringens budgetbesked är "en tydlig och viktig signal att de vill att Green Cargo ska fortsätta att vara en drivande kraft för att öka andelen godstransporter på järnväg och möjliggöra en grön återstart efter Corona-pandemin" enligt Jan Sundling, styrelseordförande Green Cargo. Foto: Peter Lydén/Green Cargo
Johanna Alskog

Regeringen skjuter till 1,4 miljarder kronor till det statliga bolaget Green Cargo i budgetpropositionen.

Ekonomisk knipa

Redan i februari i år bad Green Cargo regeringen om ett kapitaltillskott på mellan 1,2-1,4 miljarder kronor. Därefter har coronakrisen försvårat situationen ytterligare för transportbolaget.

Enligt en artikel i Dagens industri i juni behöver bolaget snarare 2,2 än 1,4 miljarder kronor, på grund av den tuffa våren.

Anslag till godstransporter

Utöver kapitaltillskottet till Green Cargo föreslår regeringen även att 400 miljoner ska gå till miljökompensation för godstransporter på järnväg fram till 2025 för att öka överflyttningen av godstransporter från väg till järnväg.

Läs hela artikeln om budgetsatsningarna på Green Cargo på Altinget Miljö och energi. Teckna gratis provabonnemang här.


E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00