Utredning: Så ska det bli mer praktiknära forskning

SKOLUTVECKLING. Att efterlikna läkarnas fortbildning och reglera huvudmännens ansvar i skollagen kan vara svaret på att få in mer praktiknära forskning i skolan.

Utredare Cecilia Christersson och ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, under överlämningen av utredningen.
Utredare Cecilia Christersson och ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, under överlämningen av utredningen.Foto: Altinget
Josefin Lingström

Under tisdagen lämnade den särskilda utredaren Cecilia Christersson sitt betänkande till Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning. Utredningen om praktiknära skolforskning i samverkan har under ett

Dokumentation

Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring (SOU 2018:19)

Utredningens slutsatser om behov:

  • Tydliggöra skolhuvudmännens ansvar att medverka i och finansiera praktiknära forskning
  • Fortsatt utveckling av ett system för en systematisk kunskapsuppbyggnad inom området
  • Fortsätta stödja vidareutbildning och forskarutbildning för lärare, förskollärare och skolledare
  • Rikta successivt ökade resurser till området framöver

 


Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00