Debatt

Stockhaus: Lagstifta inte om mobilförbud

DEBATT. Politiker ska inte lägga sig i detaljfrågor som mobilförbud. Genom att lagstifta om detaljer tar vi ifrån auktoriteten från lärarna, skriver Maria Stockhaus (M).

Maria Stockhaus (M) skriver om hur Liberalernas lagförslag om mobilförbud är att ta ifrån lärarna auktoriteten.
Maria Stockhaus (M) skriver om hur Liberalernas lagförslag om mobilförbud är att ta ifrån lärarna auktoriteten.
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.

Av Maria Stockhaus (M)
Riksdagsledamot och ledamot i utbildningsutskottet

Studiero i klassrummet är en förutsättning för att eleverna ska lära sig och rustas med kunskap. I media får vi nästan dagligen rapporter om skolor och klassrum där studieron brister och lärare och elever som har en oacceptabel arbetsmiljö. För att ge lärarna fler verktyg för att skapa studiero, ordning och reda samt trygghet i klassrummet ändrade Moderaterna tillsammans med Alliansen skollagen. En av förändringarna innebar att läraren numera har rätt att omhänderta föremål, exempelvis mobiltelefoner, om de stör undervisningen och arbetsron i klassrummet.

Allt kan inte lösas med lagstiftning

Nu har återigen debatten om mobiltelefoner i klassrummet blossat upp och det kommer från flera håll krav på lagstiftning som förbjuder mobiler i klassrummet. Utan reflektion kan det ju låta som en enkel och bra lösning på ett problem, men det är viktigt att tänka ett steg till. Vilka signaler sänder vi politiker om vi ger oss in i en detaljfråga med ett så kraftfullt verktyg som lagstiftning? Vilka andra detaljfrågor ska vi reglera sedan? Finns det alltid en enkel lösning på alla problem som vi kan lösa genom lagstiftning?

Ta inte ifrån lärarna auktoriteten

Efter att jag i nästan 16 år har jobbat heltid med skolfrågor så är jag övertygad om att politiken inte ska lägga sig i detaljer. Ju mer vi lägger oss i detaljer, som ex frågan om mobiltelefoner, desto mer tar vi ifrån lärarna deras auktoritet och deras professionella ansvar. Risken är att vi får en lärarkår som inte tar ansvar eftersom man väntar på att någon annan ska lösa de problem man upplever i sitt klassrum. I frågan om mobiltelefoner finns det flera skolor som har tagit tag i frågan och löst den. De har löst den på olika sätt beroende på hur man vill arbeta på just den skolan.

Finns större ordningsproblem

Internationella Engelska skolan har mobiltelefonförbud under hela skoldagen, andra skolor har lådor i klassrummen där eleverna lämnar mobilen i början av lektionen och får tillbaka den i slutet av lektionen. I en tredje skola finns det lärare som låter eleverna använda mobilerna under lektionen (till skolarbete). Trots att en tydligare skollag har gett professionen större möjligheter att skapa ett lugnare klassrum ser vi att den svenska skolan har andra ordningsproblem. Det handlar inte minst om oacceptabla kränkningar, sena ankomster och hot och våld mot lärare och elever.

Rusta med lärarkompetens

Vi vill därför fokusera på att ge lärare och rektor ännu bättre verktyg att ingripa vid ordningssituationer. Det handlar både om att se över skollagen så att ev otydligheter rätas ut, men också att rusta alla nya lärare med bättre ledarskapskompetens. Tyvärr har varken utbildningsminister Gustav Fridolin eller kunskapslyftsminister Anna Ekström visat något som helst intresse för några sådana förändringar under den här mandatperioden.

Moderaterna vill stärka rektorernas och lärarnas förutsättningar att tillsammans med sina elever ta ansvar för studieron på sin skola. De ska ha verktygen och vi måste ha tilliten till professionen att de har kompetensen att veta när och hur de ska användas.

Dokumentation

Debatt på Altinget

Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter

Vill du medverka i debatten? Kontakta debattredaktionen på [email protected]

Senaste debatterna om mobilförbudet: 

Lärarförbundet: Låt varje skola bestämma

Vi lärare är trötta på att politikerna hittar på nya symbolfrågor för skolan, istället för att gripa sig an de verkliga problemen. När det ska vara mobilförbud kan lärare och skolledare bestämma själva utan fler lagar, skriver Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet.


Nämnda personer

Maria Stockhaus

Riksdagsledamot (M), trafikpolitisk talesperson
Civilekonom (Uppsala uni. 1989)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00