Debatt

SD-ledamöter: Risk att normkritik blir en förtryckande kultur 

REPLIK. Det är lätt att normkritik slår över i politik, något som inte ska förekomma i undervisningen. Lärare får helt enkelt luta sig mot det vi kallar ”sunt förnuft” för att navigera rätt gentemot eleverna, skriver Robert Stenkvist och Patrick Reslow, Sverigedemokraterna. 

Foto: Sverigedemokraterna
Detta är en opinionsartikel som speglar skribentens åsikter.
Patrick Reslow (SD)
Riksdagsledamot och ledamot i utbildningsutskottet
Robert Stenkvist (SD)
Riksdagsledamot och ledamot i utbildningsutskottet

Självklart ska inga skolbarn behöva gå med en klump i magen på väg till skolan för att de har en otraditionell familjekonstellation. Som samhället ser ut i dag finns det en palett av olika familjekonstellationer, det är den verklighet vi har att utgå ifrån.

Läs också

Normkritik inte relevant 

Lika självklart är det att varken skolan eller andra aktörer ska stigmatisera vissa former av familjekonstellationer. Självklart ska ingen form av rasism tillåtas i svenska skolan.

Vi förstår bara inte vad det har med ”normkritik” att göra. Det finns ingen som helst ”norm” som stipulerar att rasism är okej varken inom skolan eller annorstädes. 

Bra normer 

Inget samhälle fungerar utan vissa normer och värderingar, dessa normer har förts vidare av både föräldrar och skolan i generationer. Det är förklaringen till att vårt samhälle fungerar förhållandevis bra i dag.

Patrik Reslow och Robert Stenkvist
Sverigedemokraterna

Vi anser att skolan inte ska inte ägna lektionstid åt allmän normkritik, det finns nämligen normer som är bra för människor och samhället. Inget samhälle fungerar utan vissa normer och värderingar, dessa normer har förts vidare av både föräldrar och skolan i generationer. Det är förklaringen till att vårt samhälle fungerar förhållandevis bra i dag.

Politiserande 

Dessutom är det lätt att allmän normkritik slår över i politik, vilket inte ska förekomma i undervisningen enligt oss. En allmän normkritik slår lätt över i ett politiserande som direkt strider mot det Wallentheim skriver angående diskriminering och ”allas lika värde”.

Normkritiserande blir just en sådan ”struktur” som Wallentheim beskriver som förtryckande.

Sunt förnuft

Självfallet ändras normer över tid. Normen om till exempel homosexualitet är en helt annan i dag än den var bara för några decennier sedan. Det är inte konstigt att samhället utvecklas och en del normer förändras, denna process kommer alltid förekomma i alla samhällen under alla tider. Det innebär inte att vi ska förkasta alla normer. 

Det går inte att komma förbi att både lärare och andra får luta sig mot det vi vanligtvis kallar ”sunt förnuft” för att navigera rätt i undervisning och förhållningssätt gentemot skola och elever.

Dokumentation

Läs tidigare inlägg i debatten:

Wallentheim (S): Stärk normkritiken så elever slipper skämmas

Skolans personal borde använda sig av normkritik för att förstå, synliggöra och motverka rasism och intolerans i den egna verksamheten, skriver Anna Wallentheim (S).


Nämnda personer

Anna Wallentheim

Riksdagsledamot (S)
Lärare

Patrick Reslow

Riksdagsledamot (SD)
Jur.kand, pol.mag (Lunds uni. 1998)

Robert Stenkvist

Riksdagsledamot (SD), ledamot i utbildningsutskottet
Fritidspedagog (Mittuniversitetet)

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00