Otillräckliga stödåtgärder på universitet och högskolor

Studenter med varaktig funktionsnedsättning har rätt att få särskilt pedagogiskt stöd. Men en ny rapport från Sveriges förenade studentkårer (SFS) visar att stödet varierar ute på lärosätena, och en rapport från Svenska dyslexiförbundet visar att elever behöver mer stöd. 

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Rebecka Prahl

SFS har kartlagt hur tillgången till pedagogiskt stöd ser ut på 43 universitet och högskolor.

Enligt SFS finns det lärosäten som inte erbjuder vissa stödåtgärder. De vanligaste stödåtgärderna som elever inte får är examinationsanpassning, korrekturläsning och ändrad studietakt eller studieort.

Man visar också att alla studenter inte får allt det stöd som de efterfrågar. Det kan bero på att stödet saknas vid lärosätet, eller att det finns men inte går att omsätta i praktiken, skriver man i rapporten

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här.
0:000:00