LO vill bygga ut fritids och samtidigt skapa jobb

FRITIDS. En utbyggnad av fritidsverksamheten ska hjälpa eleverna i skolan, enligt LO. Men Liberalerna trycker på att skolan ska förbättras för att elevernas betyg ska gå upp.

Therese Gouvelin, LO, vill bygga ut fritidsverksamheten, medan Christer Nylander (L) anser att skolan går först.
Therese Gouvelin, LO, vill bygga ut fritidsverksamheten, medan Christer Nylander (L) anser att skolan går först.
Josefin Lingström

Höga toppar inom LO skrev en debatt i DN om att utöka fritidsverksamheten. De lanserar ett koncept som de kallar för “lärfritids”. Förslaget innebär att fritids ska dels erbjuda läxhjälp eller stöd till elever som har exempelvis lässvårigheter. Där elever som har lite stöd hemma i hjälpen med läxor eller läsning, ska kunna få det stödet hos fritidsverksamheten. Dels ska fritids organisera aktiviteter i samverkan med idrottsföreningar och kulturskolor.

– Det här kan bli den största reformen på decennier. Om en förälder är arbetslös, studerande eller föräldraledig så är det inte en rättighet för barnen att få gå på fritids. Och det ser vi som en jämlikhetsfråga. Det är inte det bästa för barnen, så det kommer ju behövas en utbyggnad av fritids, säger Therese Guovelin, förste vice ordförande i LO.

Ska skapa jobb

Men förslaget innehåller också en hänvisning till att mycket mer personal behövs inom fritidsverksamheten. Precis som i skolan. LO vill därför att flera etableringsjobb för arbetslösa ska finnas inom fritidsverksamheten, enligt Therese Guovelin.

– Det kommer att behövas utbildning, även av befintlig personal. Det kan ju också handla om elevstödjare som behövs för att finnas där för eleverna. Då kanske man inte behöver en längre högskoleutbildning, utan vi ser ett behov av alla personalgrupper.

Statligt inflytande

Tillsammans med Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, har LO många förslag på åtgärder inom skolan för att öka jämlikheten. En av punkterna är att det behövs ett ökat statligt inflytande över verksamheten, i synnerhet på gymnasieskolan. De hänvisar bland annat till vinstjakten i skolsystemet.

Men när du säger ett ökat statligt inflytande i stort, innebär det då att ni vill förstatliga skolan?

– Vi har inte tagit något sånt ställningstagande. Men det behövs ett ökat statligt inflytande. Det är i första hand för att minska ojämlikheten som råder, säger Therese Gouvelin.

Men betyder det rent konkret att de statliga skolmyndigheterna ska få ett större inflytande över huvudmännen?

– I dagsläget kan jag inte säga att det är det som behövs. Det ligger inte inom LO:s profession att gå in i de detaljerna. Det stora ansvaret är att regeringen ser att många delar är dysfunktionella och behöver göras om. Hur skolans delar ska se ut har inte jag kompetens att uttala mig om. Vi kommer med att ett antal förslag som vi är övertygade om kommer bidra till att öka jämlikheten, Therese Gouvelin.

Liberalerna invänder

Christer Nylander, skolpolitisk talesperson för Liberalerna, har invändningar mot vad LO föreslår inom fritidsverksamheten. Han känner igen problemen inom fritids som beskrivs, bland annat stora barngrupper, men betonar att skolan går först. 

– För vi tror att det hänger ihop, om skolan funkar bättre så kommer också fritids att fungera bättre.

Liberalerna vill gärna se läxhjälp. Men för att få upp kunskapsresultaten ska åtgärder och satsningar gå till eleverna i skolan. Christer Nylander vill inte ge några förslag till förbättrad fritidsverksamhet, utan lämnar det till huvudmännen.

– Jag tror att det statliga bidraget som ges ska gå till kunskapsuppdraget, nämligen skolan. Och kommunerna måste se till att fritids blir bättre.

Nämnda personer

Christer Nylander

Särskild utredare Styrning och uppföljning av folkbildningen, ordförande Ohlininstitutet, Bonus och Stiftelsen Ingmar Bergman
Fil. kand i statsvetenskap och nationalekonomi (1991)

Therese Guovelin

Första vice ordförande LO
Gymnasieutbildning

E-postPolitik på allvar

Få GRATIS nyheter och en daglig politisk överblick från Altinget

0:000:00