Lärare rädda för att engagera sig fackligt: ”Stämplas som besvärliga och illojala”

En tredjedel av lärarna i fristående vinstdrivande skolor vågar inte engagera sig fackligt eller är rädda för negativa konsekvenser om de skulle engagera sig. Även lärare inom kommunal och idéburen skola upplever att arbetsgivaren har negativ inställning till fackligt engagemang. 

Foto: Jonas Ekströmer/TT
Rebecka Prahl

I en ny rapport från lärarfacken vittnar lärare om negativa konsekvenser vid fackligt engagemang. 

– När lärare engagerar sig fackligt upplever de repressalier. De stämplas som besvärliga och illojala i stället för ansvarstagande som de i realiteten är, säger Johanna Jaara Åstrand till Altinget.  

Det är viktigare för skolhuvudmän att vårda sitt eget varumärke än att faktiskt lyssna på sina lärare och sina fackligt engagerade.  

Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet

En tredjedel av lärarna inom fristående vinstdrivande skola svarar att de antingen inte vågar engagera sig fackligt eller att de är rädda för eventuellt negativa konsekvenser om de skulle engagera sig fackligt. För lärare som arbetar inom kommunal verksamhet är motsvarande siffra 24 procent. För lärare inom idéburna friskolor 16 procent. 

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här.
0:000:00