Forskare: Segregation ett större problem än lärarbristen

Social segregation påverkar elevers resultat mer än bristen på utbildade och erfarna lärare, visar en ny studie från Göteborgs universitet. Enligt Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo är skolornas åtgärder inte tillräckligt kraftfulla. ”Det blir inte tillräckligt”, säger hon till Altinget. 

Forskaren Leah Glassow vid Göteborgs universitet menar att Sverige behöver blanda elever från olika socioekonomiska områden för att komma till bukt med skolsegregationen.
Forskaren Leah Glassow vid Göteborgs universitet menar att Sverige behöver blanda elever från olika socioekonomiska områden för att komma till bukt med skolsegregationen.Foto: Jessica Gow/TT
Rebecka Prahl

Den ojämlika fördelningen av behöriga lärare ses ofta som den främsta orsaken till skillnader i elevers studieresultat. Men enligt en ny studie från Göteborgs universitet som tittat på 46 länder

Altinget logoUtbildning
Vill du läsa artikeln?
Som prenumerant på Altinget utbildning får du initierad nyhetsbevakning och en levande sakpolitisk debatt.
Läs mer om priser och prenumerationsvillkor här
0:000:00